De eerste 3 weken in Suriname

23 februari 2012

Hallo allemaal,

Het is al weer een poos geleden dat we een berichtje op de site hebben gezet. Vandaar hier een erg lang verslag! Ik vind het leuk om te doen, dus ik ben persoon die dit dan doet. Er gaat heel veel tijd in zitten, dit is ook de reden dat Jeroen het niet meer doet. Alles gaat goed met ons, het samenwonen bevalt prima! Jeroen is druk op het werk, ze moeten weer een gedeelte van het werk opleveren op 25 februari 2012. Verder is hij bezig om een auto te huren voor de kameraden die 3 maart komen, er zit nogal verschil in prijzen. Dit wordt dus goed uitpluizen waar het goedkoop is. Ook heeft hij contact met een huurder voor een huis, maar dit gaat waarschijnlijk niet door omdat het te duur wordt. Naast deze huurder houden we alles in de gaten of er in de stad(Paramaribo) een geschikt huis voor ons is. We willen het liefst 3 slaapkamers, zodat als er een keer mensen bij ons komen er genoeg slaapruimte is. Dit moet dan wel binnen het budget zijn van wat Jeroens werk ons heeft gegeven.

Ik begin inmiddels aan mijn derde week hier in Suriname. Ben helemaal plat gestoken door muggen hier in de eerste weken. Gelukkig trok dit na een paar dagen weer weg. Ook zien we regelmatig een kikker(grote maar ook kleintjes) in de douche/wasbak/slaapkamer/veranda/. Naast deze dieren zitten er op het aanrecht/in de kastjes af en toe wel eens kakkerlakken of op de veranda een salamandertje. Gelukkig zijn we er niet bang voor, alleen ben ik de persoon die ze opruimt, Jeroen vindt dit maar niets! Vaak doe ik dit dan met een afwasbak en dan een placemat erop. Dit is een grote klus want ze springen erg ver en snel! Voor dat je het weet zit hij weer ergens verstopt! Het is dan weer een heel avontuur om deze dan weer buiten te krijgen!

Inmiddels heb ik een betaalde baan sinds 13 februari 2012 op de Kangoeroeschool in Paramaribo. Dit is een brede school met daarin basisonderwijs, kinderopvang en naschoolse opvang. Ik werk hier 4 dagen in de week(woensdags lekker vrij) en dan van 10.00 uur tot 17.00 uur. ’s Morgens werk ik van 10.00 uur tot 12.30 uur op het kinderdagverblijf(kinderen 2-4jaar), hier ondersteun ik. Dit zijn drukke groepen, en anders kom ik niet aan mijn uren als ik alleen de middag op de naschoolse opvang werk. Van 12.30 uur tot 17.00 uur werk ik op de naschoolse opvang, hier word ik straks ook vaste leidster van(voor een jaar). Ik krijg mijn eigen groep, echt super leuk! De leeftijd van mijn groep zal zijn 4-6 jaar, ik wilde zelf ook graag de jongere kinderen. Mijn collega die dit samen met mij gaat doen is ook bekend, een Surinaamse vrouw van mijn leeftijd. Het werken gaat nu goed, ik moest aan het begin erg wennen. Een andere cultuur, andere manier van werken, andere omgeving, mensen begrijpen jou niet zo goed en jij begrijpt hen niet zo goed. Dit ging na een tweede dag al ietsje beter. Nu ik aan de tweede week begonnen ben merk ik zeker verschil, de namen van de kinderen ken ik al goed en ook het ritme van de dag zit er al goed in. Ook merk ik dat ik meer kan meten met de leidsters van de groep. De eerste week was alles nieuw, alles aftasten omdat je niet weet hoe ze hier werken. Ik voelde me een vrijwilliger/stagiaire. Gelukkig voelt dat niet meer zo, ik voel me nu wel een leidster van de groep en kinderen en ouders reageren ook positief! Ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen! Op de naschoolse opvang zijn we druk met een toneelstuk voor te bereiden. Ze zijn sinds januari 2012 bezig om workshops aan te bieden zoals muziek, drama, kostuum en  beweging. Op deze momenten wordt er gewerkt aan een toneelstuk die de kinderen op gaan voeren voor de ouders. Het thema nu zal zijn water. Onze taak is de kinderen hierin te begeleiden, dit is wel erg leuk! Hier zijn we dan ook druk mee nu.

Verder voor de mensen die het nog niet weten heb ik inmiddels een eigen auto, een grijze Toyota Corolla Sedan. Het is een hele zoektocht geweest naar een geschikte auto. We zijn best wat garages afgegaan om auto’s te kijken, dit gebeurde in mijn eerste week hier in Suriname. Er zijn toch best veel dingen waar je op moet letten hier, ze kunnen je bedriegen waar je bij staat. Toch zijn er kleine dingen die nu achteraf nog niet voor elkaar zijn terwijl we het wel hebben aangegeven, daar hadden we goed op moeten letten(zijn weer leerpuntjes). Jeroen kan de auto ook meenemen naar het werk en kijkt de automonteur er na, dit is nog veel goedkoper ook! Hij kan goedkoper dingen voor ons krijgen en monteren. De autoverzekering hebben we via de garage waar we de auto hebben vandaag hebben. De auto hebben we 10 februari gekocht en de volgende dag opgehaald bij een garage hier in Meerzorg(dichtbij Paramaribo) waar we wonen. Het is een tweedehandse auto, her en der dus wel wat krassen en aan de binnenkant vies! Maar even een grote schoonmaak laten doen bij een garage, we moeten nog een geschikte carwash vinden. Ook moet er nog een reservesleutel bijgemaakt worden ergens hier in de stad.

De auto heeft het op de dag dat we hem ophaalden ‘s middags al opgegeven, Jeroen moest nog even terug naar de garage en onderweg gaf hij het op. De garage gebeld of ze de auto met een wagen op konden halen, dit was prima en hij zou er zo aankomen. Jeroen maar wachten maar er kwam niets, weer gebeld en toen werd er gezegd dat de wagen een poosje hier vandaan was. Dat hij er niet meteen kon zijn. Prima, als hij maar komt, dus weer wachten. Later weer gebeld, wordt er gezegd dat er geen wagen komt, dat Jeroen het zelf maar moet oplossen. Tank is misschien wel leeg of even met startkabels de accu weer aan de praat krijgen. Jeroen dacht zelf gelijk al dat de tank misschien leeg was, hij is naar huis gelopen want de auto stond hier niet ver hier vandaan aan de kant. De andere auto(van Jeroen) opgehaald, naar een tankstation gereden, jerrycan gekocht en benzine getankt. Dit in de auto gedaan, werkt ook niet! Zijn we doorgereden naar de garage en hebben we het verhaal uitgelegd. Meteen gingen er 2 automonteurs mee met ons, ze hadden een accu en startkabels bij zich. Het lukte hen om de auto weer te starten. Twee mannen namen de auto mee naar de garage. We zijn via een omweg toch maar achter de mannen aangereden om te kijken of ze de auto wel meteen gingen maken. Ik had namelijk de auto maandag gewoon nodig om naar het werk te gaan! Ze waren er al mee bezig toen we aankwamen bij de garage, zonder startkabels startte de auto niet. Nieuwe accu er in, weer proberen te starten, werkte ook niet. Er bleek meer aan de hand te zijn, en ja hoor, dynamo ook kapot. De dynamo geeft de accu stroom, als deze niet werkt dan doet de accu het ook niet(werd mij ook maar uitgelegd, geen verstand van). Dynamo ook verwisseld en toen deed hij het weer. Toch hoorden we nog een ander raar geluid, wat bleek, ze hadden er een andere(geen nieuwe) dynamo in gedaan maar deze was veel te groot. Hij drukte tegen de koeling aan waardoor dit veel lawaai maakte. Dus ook maar weer een andere accu erin.

Gelijk maar gevraagd naar nieuwe ruitenwissers, bij het testritje regende het niet dus nooit eraan gedacht om deze uit te proberen. Ze waren totaal versleten kwamen we achter toen er een gigantische regenbui kwamen we geen hand voor ogen zagen door de ramen. Gevaarlijk rijden was dat! De monteurs hadden deze opdracht niet van de baas gekregen.

Dus als we nieuwe ruitenwissers wilden moesten we dit gewoon betalen, zat niet nog bij de auto in die we net hadden. We hadden ze wel nodig, kost gelukkig ook bijna niets hier.

Maandag (20 januari 2012) had het zoveel geregend dat de straten hier blank stonden, ze hebben hier niets/weinig putten in de stad. Je auto staat gewoon met de wielen onder water. Ik moest door diepe plassen rijden daar het werk, toen ik hier uit kwam maakte de auto een gigantisch lawaai. Wat bleek, een stuk van de kas om het wiel heen afgebroken en deze schuurde tegen mijn wiel aan.

Deze er af gehaald en toen was het weer goed, ben wel benieuwd wat we nog meer krijgen met de auto…….

Verder zijn we in mijn tweede week hier nog een paar keer uiteten geweest, meestal in het weekend of als we geen zin hebben aan koken of een drukke dag hebben gehad. Afgelopen zondag(19-02-2012) hebben we patatjes gegeten, heerlijk! Daarna naar de villa(grote huis waar meerdere collega’s verblijven) gegaan om stagiaires te ontvangen die een halfjaar kwamen stagelopen bij MNO. Nadat we de auto de auto op hadden gehaald hebben we nog bij een collega pannenkoeken gegeten samen met meer collega’s. Ook waren we ’s avonds nog wel eens in de Zanzibar te vinden om met anderen een drankje te doen. Lekker luieren in de hangmat of een filmpje kijken doen we ’s avonds ook wel is.

Je kunt nog lekker lang buiten zitten. Zelf koken doen we het meeste, pasta met saus/vlees, rijst met kruiden en vlees, gebakken/gekookte aardappels met vlees en groente, pannenkoeken lekker met spek. We eten dus gewoon Nederlands. Als je echt iets aparts wil maken kun je beter uiteten gaan hier, je bent dan met boodschappen doen meer kwijt dan als je uiteten gaat met 2 personen.

Afgelopen weekend was het Carnaval in Nederland, hier is dit niet echt hot in Suriname.

Geen optochten of iets dergelijks. Vrijdag 17-02-2012 heb ik op de Kangoeroeschool wel Carnaval gevierd met het kinderdagverblijf en de naschoolse opvang. Alle kinderen mochten verkleed komen en we liepen in een grote stoet een route om onze opvang heen. Voorop liep een politie/muziekkorps dat muziek maakte, hier achter liepen alle kinderen en leidsters. Het was echt een enorme groep! Mensen in de straten kwamen hun huis uit doordat ze de muziek hoorden en maakten foto’s van ons. Ik was zelf mijn camera deze dag vergeten(wist ook niet dat ik foto’s mocht maken van de kinderen) en heb dit dus niet vastgelegd. Waarschijnlijk kan ik nog foto’s nabestellen hiervan want er was een fotograaf, ook waren er ouders die foto’s hebben gemaakt. Verder was er een dj, deze draaide natuurlijk ook typische Surinaamse muziek. De Surinamers(in dit geval de kinderen) hebben een goed ritmegevoel, soepele/losse heupen en houden ook echt van dansen en zingen. Het maakt ze niets uit hoe ze dansen en wat anderen van ze vinden, ze laten zich helemaal gaan! Dit was geweldig om te zien! Ouders hadden allemaal lekkere dingen gemaakt en meegenomen. Eten is hier een sociaal gebeuren en ze vinden het erg belangrijk. De kinderen(maar ook leidsters) werden dan ook verwend met heel veel eten! Bami, taartjes, siroop, gevulde eieren, lunchpakketjes, toetjes, pannenkoeken, popcorn, chips en nog veel meer. Alle kinderen krijgen tussen de middag een warme maaltijd op school. Veel kinderen hadden hier natuurlijk helemaal geen zin meer aan en er bleef dus veel over. Wij leidsters hebben dus ook maar wat meegenomen naar huis, heerlijk Surinaams gegeten thuis! Zaterdag 18 februari 2012 zijn we naar een discotheek genaamd “Za Za Zhu” gegaan. Er hingen posters door de stad dat hier Brazilliaanscarnaval werd gevierd. Wij vonden het niet heel veel voorstellen, we kregen een masker bij binnenkomst en een aantal mensen waren verkleed. Geen Carnavalsmuziek(zoals ik gewend ben) maar wel goede dansmuziek! We hebben een super leuke avond gehad! Zondag dan ook tot 12.45 uur geslapen…….

Maandagavond 20 januari zijn we nog bij een collega van Jeroen en zijn vriendin wezen eten, zij houdt van koken en had alles zelf gemaakt wat we voorgeschoteld krijgen. Zelfgemaakt brood met olijfolie, knoflook, rozemarijn en zout, super lekker! Met daarna pasta gevuld met vlees, wortelsalade, aubergine gevuld met roomkaas/pestovulling(verrukkelijk). Als toetje pannenkoeken overgoten met zelfgemaakte gele vla, dit had in de koelkast gestaan. Daar overheen een mangosausje, heerlijk! Gisteren, dinsdag 21 januari hebben we gewerkt en Jeroen heeft gekookt ’s avonds, lekker rösti met broccoli, saus en vlees. Ik vond het ’s avonds koud en ben in mijn huis pak lekker in bed gaan liggen met de laptop. En dit terwijl het hier nog rond de 25 graden is ’s avonds, maar je wend er erg snel aan als het kouder is als 30/35 graden. Woensdag 22 januari 2012 lekker een vrij dagje gehad. Om 10.00 uur even bij Deborah(vrouw van collega Jeroen) langs geweest, even wat gedronken en bij gekletst. Daarna boodschappen gedaan bij de Choi’s. Dit is een Europese supermarkt, hier kun je alle producten krijgen die je in Nederland ook koopt bij bijvoorbeeld de C1000/Albert Heijn. Daarna dit verslagje afgetypt en foto’s uitgezocht, ik zet alles gelijk in mapjes gesorteerd op datum. Dit scheelt een hele hoop na een jaar!

Het is een heel verhaal geworden, als ik eenmaal aan het typen ben dan kan ik zo heel veel vertellen.

Ik hoop dat jullie dit niet erg vinden en juist leuk vinden om te lezen, ook zal ik naast dit verslag veel foto’s van de afgelopen weken toevoegen.

Het uploaden gaat alleen heel erg langzaam, er staat nu een gedeelte met foto's van de Kangoeroeschool op. De komende dagen zal ik de rest er ook bij op zetten.

Veel kijken leesplezier!

Liefs Jeroen en Anouk

1. Ilse:
    Anouk en Jeroen,

Het was inderdaad een lang verhaal maar wel een super leuk verhaal om te lezen. Leuk om te lezen hoe het daar gaat..
    Wat een leuke foto's het ziet er heel anders uit dan hier in nederland op een kinderdagverblijf..

Wat een pech met de auto zeg! Hopen dat het hier bij blijft...

Spreek je snel weer! Goed weekend als jullie zover zijn!!

Liefss Remco & Ilse
  2. Anouk Schuurman:
    Hallo Ilse en Remco,

Dankjewel, ik heb er even wat foto's afgehaald.
    Anders is het misschien wel heel erg veel voor jullie.
    Mijn eigen groep is het belangrijkste.
    Ja hopen dat het met de auto nu zo blijft.

Jullie ook fijn weekend!

liefs
  3. irene:
    Hallo!

Wat een lang verhaal... Maar goed te horen dat je het super naar je zin hebt! We wachten het volgende berichtje weer af!

Liefs irene
  4. Esmee Heerink:
    Hee Anouk en Jeroen,

Echt super leuk om je verhalen te lezen!!!
    Je hebt het echt prima naar je zin zie ik!
    Ik hoorde al van Karin dat je een eigen groep krijgt! Echt super goed!!
    Ik blijf je volgen!:)
  5. Anouk Schuurman:
    25 februari 2012
    Hallo Irene en Esmee,

Bedankt voor jullie berichtjes!
    Leuk om te zien dat er toch veel word gekeken!

Ja het is inderdaad een lang verhaal, als ik eenmaal aan het typen ben dan kan ik zo een heel verhaal maken.
    Ik heb het inderdaad wel goed naar mijn zin!
    Het werken is ook leuk!
    Ja ik krijg per 1 maart mijn eigen groep samen met een andere Surinaamse leidster.

Ik zal de laatste foto's eens gaan toevoegen en titels erbij zetten.
    Dit was er nog niet echt van gekomen.

6. Linda:
    25 februari 2012
    Hoi Jeroen en Anouk,

Leuk om het verhaal te lezen!
    Anouk; Fijn dat het werk je zo goed bevalt! En ook nog lekker een dagje vrij! Heerlijk!!
    Jou werk zit toch heel dicht bij die rotonde na de brug? Zit hij niet aan dezelfde weg als het hoofdkantoor van SLM? Of heb ik dat nu mis?
    Zijn jullie de komende 2 weken, als de kamderaden komen, ook nog een vrij? Of moeten jullie allebei gewoon werken?

Leuk om de foto's te zien! Erg veel bekende plekken en herkenning in de foto's!

7. Monique:
    13 maart 2012
    Hoi Jeroen en Anouk,

Jeroen van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Anouk natuurlijk ook. Hopelijk hebben jullie de verjaardag met al je vrienden goed gevierd.

Liefs Paul Monique Jacyntha Thyrza en een poot van Dinki
  8. Fam Hulsman:
    18 maart 2012
    Hallo Anouk en Jeroen,

Als we je verhalen lezen heb je het volgens ons prima naar de zin in suriname. Fijn. Het is leuk om even de foto's te bekijken zodat we zien waar je precies zit en allemaal doet. Leuk.
    Heel veel groetjes ook aan Jeroen, van Sylvia, Hendrie, Kyra en Kay.
  9. kyra:
    18 maart 2012
    hoi anouk en jeroen.

ik heb de foto's gezien. ik vond ze erg leuk. hier gaat alles goed!!! nog veel plezier en tot snel. groetjes kyra en kay!!!!!!!
  10. Anouk Schuurman:
    24 maart 2012
    Hallo Monique, Familie Hulsman en Kyra,

Bedankt voor jullie berichtjes, erg leuk!

Monique: bedankt voor je reactie! De verjaardag was leuk met de kameraden, 18 maart hebben we het met de collega's achter het huis gevierd. Het was erg gezellig! We hadden een tent geregeld en een barbeque.

Familie Hulsman: Ik heb het inderdaad prima naar mijn zin hier. Ja, ik doe mijn best om telkens een verslag en foto's op de site te zetten. Ik vond het namelijk ook altijd leuk om wat op Jeroen zijn site te lezen en foto's te kijken. Soms lukt dit niet zo snel door mijn eigen drukke dagen, of door de internetverbinding.

Kyra: Wat leuk dat je ook even een eigen berichtje doet. Fijn dat alles goed met je gaat. Dankjewel, het komt helemaal goed!

Liefs Anouk