Hoe gaat het nu met ons?

15 augustus 2012 - Meerzorg, Suriname

Hallo allemaal,

Gelijk maar even een verslagje er achter aan en ik zie dat die enorm lang is geworden.  Ik heb me lekker uitgeleefd.

De afgelopen tijd weer afscheid genomen van een collega’s van Jeroen en hun  vrouwen  waar ik mee om ging, Martijn en Deborah en Wopke en Johanna. Jeroen had hiervan etentjes van het werk. Ook ging ik nog apart met alle dames uiteten om afscheid te nemen. We hadden cadeautjes gekocht voor Deborah en Johanna die we die avond ook gaven en een vriendschapsboek waar iedereen een verhaaltje en haar gegevens in had gezet. Lekker bij de Hotpot gegeten. Dan krijg je een grote kom met bouillon, hierin laat je groente en vlees/vis heerlijk pruttelen en eten maar. Heerlijk! Met stokjes eten! Voor een impressie zie de foto’s.

Jeroen is bezig met foto’s verzamelen van zijn werk, dus hij zal binnenkort ook een verslag plaatsen.

Ik ben vorige week maandag en dinsdag ziek geweest. Ben naar de dokter geweest en had bijholte onsteking. Medicijnen gekregen, die de foto's. Woensdag was ik nog vrij, en donderdag een vrije dag. Uiteindelijk alleen vrijdag gewerkt. Alleen nog een beetje hoesten maar verder gaat het beter.

Ik(Anouk) ben ik op vrijdag 3 augustus met mijn werk naar recreatieoord Babunhol geweest. De school/kinderopvang/Naschoolse Opvang was dicht. Die dag stond in het teken van teambuilding met het personeel van de hele school/kinderopvang/Naschoolse opvang. Dit was nog niet eerder gebeurd en dus echt een uitzondering. Ik had er heel veel zin aan. De school is zo groot, ik had half niet door hoeveel collega’s ik eigenlijk heb.  Die dag heb ik dit kunnen zien. Andere collega’s gesproken en het was erg gezellig. ’s Morgens om half 8 verzamelen bij de school, er stonden 2 bussen klaar om ons naar Babunhol te brengen. Spullen inpakken en om 08.00uur wilden we vertrekken. Maar ja, er zijn altijd wel mensen te laat. Sommigen wisten niet dat ze bij de school moesten verzamelen en iemand anders(van de organisatie nog wel) was veel te laat. Maargoed uiteindelijk op zijn Surinaams en dus later om half 9 vertrokken. Ik zat mooi voorin de bus en had dus overzicht naar achter door de hele bus. Kon ik mooi foto’s maken. Er werd veel Surinaams(Sranan Tongo) onderling gesproken dus ik kreeg er niet zo veel van mee  want ik versta niet alles. Enkele woorden zijn Engels of half Engels half Nederlands, of alleen Nederlands. Maargoed wel leuk om die sfeer dan te ervaren.  Maar normaal praten ze tegen mij en op het werk gewoon Nederlands.  Ze maakten het erg gezellig. De bus waarin ik zat daar waren wel de drukste mensen kwam ik later achter. Dus de hele weg drukte en ouwehoeren. Bij aankomst eerst vergaderd en daarna eten en zwemmen/relaxen. Het was enorm warm die dag. Ik lag als enige Nederlander/blanke in de zon te bakken. Al mijn Surinaamse collega’s  blijven juist liever uit de zo,  lekker in de schaduw. Dit merk ik ook op het werk zelf. Ik ga in de pauze even in de zon zitten, maar zij doen dit niet voor de lol. Lekker gezwommen in de rivier, ik was of de enige, of 1 van de weinige met een zwemdiploma. Ik had het idee de enige. De meeste collega’s liepen/lagen in het water in het ondiepe stuk. Ik heb 1 collega en beetje leren zwemmen, dit was wel leuk! Voor ons Nederlanders is het normale zaak dat je je zwemdiploma hebt maar hier niet. Lekker rijst gegeten met kippenbout en zuur/peper. Ik kan steeds meer en scherpere peper verdragen in mijn eten. Je raakt er aan gewend als je het vaker eet. Ik kwam ook nog mensen uit Nederland tegen die op vakantie waren bij hun familie. Ze hoorden mij praten bij het toiletgebouw en een man van de familie kwam gelijk naar me toe. Hij zei: “volgensmij ben jij al wel een poosje in Suriname ofniet?” Ik zeg: “euh ja, een half jaar, hoezo?” Die man: “Nou, je hebt in zon korte tijd dan het Surinaamse accent al enorm overgenomen”. Ik kreeg er een enorme kleur van en ging ineens letten op hoe ik alles zei. Ik merkte het zelf ook al wel eens dat ik dingen overnam van collega’s/kinderen op het werk. Maar dat het nou zo erg was wist ik niet. Hier laten ze bepaalde woorden weg in een zin, onze zinnen in NL zijn langer. Ze zeggen bijvoorbeeld: “Zet het daar(zet het daar maar neer zeggen wij dan) of waar ga je(waar ga je heen?). Dit neem ik soms over en echt maar een enkele keer kom ik in de knel  en denk ik van hé, hoe zeg ik dat nou correct Nederlands. Best gek eigenlijk. Maargoed ik hoor niet anders op het werk. Ik ben meer op het werk als thuis. Ik ben benieuwd of het mensen in NL gaat opvallen hoe ik praat. Volgens mijn moeder was het niet zo op Skype met een audio/video gesprek dus dan zal het wel meevallen. Ik heb zelf het idee dat het gewoon kleine dingen zijn en een beetje accent, niet erg dus. We zullen zien.

Tegen 17.00uur zijn we weer vertrokken richting Paramaribo, om 18.45uur waren we weer bij de school. Even uitpakken en lekker naar huis.

Het was een geslaagde dag, leuk om te zien welke collega’s er nog meer zijn en mensen op een andere manier te leren kennen/te zien. Voor een sfeerimpressie zie de foto’s.

Op donderdag 09 augustus hadden we weer een nationale vrije dag hier in Suriname. Dag der inheemsen en dag van de Javaanse immigratie. Ik moest ’s morgens even uurtje voor het werk wat spullen naar een congreshal brengen. Vrijdag 10 augustus moest ik pas om 12 uur beginnen. Eerst werken op de Naschoolse opvang tot 16.00uur, dan snel omkleden om om 17.00uur bij de congreshal te zijn. Daar was namelijk de uitreiking/diplomering van de 4 jarige peuters van de Kinderopvang en de jaarafsluiting van de kinderopvang. Dit werd groots gevierd in een congreshal op het onafhankelijkheidsplein in hartje Paramaribo. Vele vergaderingen en voorbereidingen zijn hier aan vooraf gegaan. Ik heb de uitnodiging voor ouders gemaakt en daar was ik wel trots op.  Een aantal andere collega’s gingen donderdag 9 augustus een aantal uurtjes bezig met klaarzetten in de congreshal. Ze maakten speelhoekjes voor de kinderen en de stoelen/tafels klaarzetten.  Op mijn werk is het zo bij de kinderopvang dat als de 4 jarige peuters naar de kleuterklas gaan ze een certificaat/diploma krijgen van deelname en dit word groots gevierd omdat het toch wel een grote prestatie is. De 4 jarige peuters gingen in 2 grote limousines naar de congreshal, de andere kinderen kwamen op eigen gelegenheid. De 4 jarige peuters hadden een mooie cape om en een hoedje op zodat je kon zien dat ze geslaagd waren. Leuk gezicht! Voor de andere kinderen waren er speciale shirtjes gemaakt met hun naam erop en logo van de school. Een bedrijf had de versiering voor ons gedaan, bij het podium lagen voor alle kinderen hun cadeautjes en diploma’s klaar. De kinderen hadden 2 liedjes voorbereid die ze deze avond zongen. Daarna was de office diploma uitreiking. Hierna waren activiteiten te doen als schminken(dit zou ik doen), knutselen, kleuren, lezen, liedje zingen enzovoort. Als afsluiter kwam er een Brazz band spelen. De kinderen vonden het geweldig! Ik heb niet kunnen schminken omdat ik halsoverkop met iemand mee moest(als taxichauffeur) om nog een laatste diploma op te halen die een leidster vergeten was. Iemand anders heeft mijn taak dus overgenomen. Wel jammer want ik heb toen een groot gedeelte van het feest gemist.

Erg leuk om dit meegemaakt te hebben, dit gebeurd in Nederland niet als de kinderen naar de kleuterschool gaan. Ik vond de hoedjes en pakjes ook erg leuk gemaakt. Eten, limousines, versiering, congreshal. enzovoort werd vooral gesponsord door ouders, bedrijven. Anders was het niet te doen voor de school. Wil je zien hoe dit eruit zag, zie de foto’s!

Verder ben ik(Anouk) nog steeds druk voor het grote vakantieprogramma van de NSO dat op dinsdag 21 augustus zal starten. Maandag 20 augustus is weer een vrije dag i.v.m. Rammadan. Hier heb ik mooi mazzel mee want dan ben ik jarig! Elke leidster van de NSO(Naschoolse Opvang) organiseert  1 week aan activiteiten. Later wordt dit onderverdeeld. We mochten dus ook ons eigen thema bepalen. De thema’s zijn: 1e week: Natuur, 2e week(mijn week): Politie en brandweer, 3e week: Op reis, 4e week: Avontuur. Alle activiteiten zijn afgestemd op deze thema’s. Zoals aan aantal al wisten deed ik het thema politie en brandweer. De grote activiteiten zijn dat politie komt met motors en bikers bij ons op de NSO en de brandweer komt langs. Ze gaan demonstraties geven. We gaan naar het Bosbivak waar de politie training krijgt. Dit heb ik geregeld en was leuk om te doen. Op die manier zie je ook hoe dit soort dingen hier werken en wat de brandweer en politie hier doen. Ik heb weer meer wegen leren kennen omdat ik gesprekken daar moest houden. Verder gaan we knutselen, waterspelletjes doen, koken en bakken het word leuk! Het leuke voor mij is dat ik door die uitstapjes nog meer van Suriname zie, ik heb wel mazzel met mijn werk!

Verder gaan we dit weekend waarschijnlijk naar de Raleigh vallen of Blance Marie vallen. Dat zijn grote watervallen in het binnenland van Suriname. Het idee is om vrijdagavond of zaterdag morgen te vertrekken en dan t/m maandag daar te blijven. Overnachten, naar de water vallen en er is vast nog wel meer te doen. We willen gaan met de auto, de weg houd dan een keer op, dan moeten we met de boot verder. Het leuke is dat ik(Anouk) dan ook jarig ben maandag als we in het binnenland zijn! Super leuk  toch!

Oja, ik heb al een keer foto’s geplaats van mijn werk(de school/ko/nso) maar ze hebben ook een mooie website. Voor de gene die interesse heeft de site is: http://www.kangoeroeschool.com/

Hier zie je foto’s maar ook informatie voor als jullie iemand kennen die graag stage wil lopen op de Kangoeroe school/ko/nso. Ze hebben contacten met Nederlandse scholen. Maar ook andere leuke informatie dat leuk is om te lezen. Zo krijg je een goede beeld van mijn werkplek.

Voor de genen die het nog niet weten, de site van Jeroens werk: http://www.mno.nl/home/. Kun je ook zien hoe het met het project hier gaat.

Tot de volgende keer maar weer!

Groeten uit Suriname,

Jeroen en Anouk

1. Ilse:
    15 augustus 2012
    He! Leuk om weer de verhalen te lezen van jullie avonturen!! en de foto's erbij natuurlijk :) erg leuk!! wat grappig die kinderen in zown pakkie als ze 4 jaar worden word wel heel officeel gedaan zeg!! veel werk mee gehad haha

Tot snel!!
  2. Liset & Jeroen:
    Hoi Jeroen en Anouk,

We hebben weer alles gelezen en bekeken. Wat fijn dat je zoveel moeite doet om ons te laten meebeleven wat jullie meemaken. Leuk hoor!! Respect voor wat jullie daar allemaal doen en hoe jullie je redden met alles.
    Zondag (op Fini en Bram's verjaardag) was het even alsof je er gewoon weer bij was Anouk. We hebben allemaal erg om je moeten lachen! In de goede zin van het woord hoor!
    Je moeder vertelde over een feest dat jullie hadden en Thyrza las aan ons je zeer zeer zeeeeeer uitgebreide antwoord voor op haar vraag hoe het feestje was geweest, terwijl jij aan het typen was. Zòò Anouk... Lieve schat!
    Je hebt onze, speciaal voor jullie opgenomen, foto-groet gekregen hè?
    We zitten nu ook lekker achter het huis waar het net een beetje begint te druppen en kunnen de muziek van de Boeskool is Lös horen.

Lieve groeten, Jeroen en Liset
    ps: we zijn wel benieuwd naar je accent ;)
  3. Anouk Schuurman:
    15 augustus 2012
    Bedankt voor de reacties Ilse en Jeroen en liset.
    Ilse, ik vond het wel weer tijd voor een verslag, het was al weer een maandje geleden. En de foto's maken het natuurlijk af, dan heb je het beeld erbij. Ja grappige hé die pakjes, het word officieel gedaan inderdaad en we zijn er druk mee geweest.
    Liset en Jeroen, Fijn en leuk dat jullie alles hebben gezien! Leuk dat jullie ons ook blijven volgen. Graag gedaan, ik vond het ook altijd leuk wanneer Jeroen weer verslagen en foto's plaatste. Dan leek hij weer heel dichtbij. Ik weet gewoon dat mensen die je missen het leuk vinden om weer wat van je te horen en te zien. Daarvoor doe ik het! Hahaha, mama zei het al dat het ook zo leek. Maar leuk om het dan ook nog van jullie te horen! Grappig! Klopt, ik dacht dan moet ik het ook wel even in geuren en kleuren vertellen natuurlijk, haha. Ja ik heb de fotogroet ontvangen, had het Thyrza ook gelijk gemeld. Erg leuk dat jullie dat hebben gedaan! Heeft Finie genoten? Oke, nog lekker genieten dus buiten, heerlijk! Oke, is dat nog gezellig dit jaar?
    Haha, ja ik ben ook benieuwd of jullie het horen.

Liefs
  4. Harmke:
    Hoi Anouk en Jeroen,
    Nou het is weer een heel verhaal geworden zeg. Knap hoor wat jij daar allemaal doet en durft. Heel veel mensen willen wel eens een tijdje in het buitenland werken en leven. Jij en Jeroen doen het gewoon. Je ouders kunnen trots op je zijn meid. We zien er ook naar uit om jou even weer persoonlijk te spreken als je volgende maand weer even bij paps en mams bent.

groetjes
    Dieks en Harmke
  5. Arnold en ria boerkamp:
    20 augustus 2012
    HOI ANOUK EN jEROEN
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag Anouk cadootje hou je te goed als je weer in thuis bent,Jeroen ook proficiat.
    We volgen jullie verhalen,nou er komt heel wat op jullie pad,een hele ervaring, SUPER. Nou toost maar op je verjaardag veel plezier groeten Arnol en Ria.
  6. Anouk Schuurman:
    21 augustus 2012
    Harmke en dieks,
    Ja dat is het zeker, als ik eenmaal aan het typen ben dan houdt het niet meer op haha.
    Ik ben ook erg trots op mezelf en ben blij dat ik deze stap heb genomen!
    Het lijkt me leuk om ook jullie weer even te zien en te spreken, maar dat komt wel goed!

Arnold en Ria,

Bedankt voor jullie felicitatie!
    Leuk dat jullie de site blijven volgen, dan weten we waar we het voor doen!
    We vinden het leuk dat mensen kijken en reageren.
    Het is zeker een hele ervaring, ik leer en zie hier heel veel.
    Dit pakt niemand me/ons meer af.
    We spreken elkaar over een paar weken in NL, gezellig!

Liefs Jeroen en Anouk