Jeroen 11 mnd, Anouk 1 mnd en 2 weken in Suriname

Hallo allemaal,

Weer even een berichtje vanaf deze kant, ik heb het verslag een poos terug al geschreven. Ik was zelf erg druk met het werk en we hadden geen internetverbinding, ik kon dus niets plaatsen.

Er is inmiddels weer veel gebeurd hier. Ik(Anouk) ben naar de Dermatologische dienst geweest voor het werk. Binnen in dit gebouw heb ik wel foto’s gemaakt, zie de foto’s. Ik moest hier bloed laten prikken en mijn lichaam laten controleren op vlekken(huidziekte), ze voelde ook nog extra mijn knieën of dat wel goed was en mijn armen. Ze stelde me twee vragen: Of er wel eens lichaamsdelen uit waren gevallen(verlamming) en of dit en de ziekte “Lepra” in de familie voor kwam. Gelukkig kon ik op deze vragen allemaal nee beantwoorden en was alles goed. Ik kreeg een bewijs dat ik deze controle had gehad en deze moest ik op mijn werk inleveren. De uitslag van het bloedprikken bellen ze nog over.

Ik(Anouk) heb inmiddels hier een bankrekening laten openen, hier kan het werk mijn salaris op laten storten. Dit is prima verlopen, moet alleen nog mijn pasje krijgen. Het is een mooie bank, wel erg druk als je daar ’s morgens heen wilt om iets te regelen bij de balie.

Op zaterdag 31 maart en zondag 01 april heb ik(Anouk) een teambuilding van het werk. We gaan ergens overnachten, ik ben erg benieuwd. We krijgen een training en gaan ook gezellig activiteiten doen met de collega’s. Er zijn sponsorbrieven naar bedrijven uitgegaan om dingen te sponsoren.

De kameraden(Chiel, Rob, Remco en Elvira) zijn hier 3 maart gekomen. Jeroen en ik hebben ze opgehaald van het vliegveld. Ze hadden geen vertraging, en kwamen mooi op tijd aan. Als een van de laatsten kwamen ze de aankomsthal binnen. Een goede reis gehad, het was ze reuze meegevallen. Tussendoor even snel boodschappen gedaan, ontbijtje en wat drinken. Samen naar hun huis gereden, dit was ongeveer 1,5 uur rijden vanaf het vliegveld. Het zat in Paramaribo Zuid, dicht bij mijn werk. Het huis zag er luxe en groot uit van de buitenkant met een hek. De eigenaar kwam langs en gaf uitleg. Vervolgens konden de kameraden de spullen uitpakken en lekker gaan slapen. Jeroen en ik zijn naar huis gegaan, de volgende dag zijn we ’s morgens weer naar ze toe gegaan. We hebben de stad rond getoerd, hen wat restaurantjes en handige/leuke plekken laten zien. Daarna de rest van de boodschappen gedaan en zijn we met zijn allen bij ons huisje in het zwembad gedoken. In het schuurtje bij ons huisje lagen een band, surfboard en een vliegtuig bandje voor baby’s om in te zitten. We hebben grote schik gehad met dit vliegtuigje, zie de foto’s.

Maandag moesten Jeroen en ik gewoon weer werken. De kameraden hebben de eerste week rustig aan gedaan. ’s Avonds gingen we vaak samen uiteten of aten we bij elkaar.

Woensdagavond hebben we in het huis van de kameraden de boel versierd en tekst opgehangen. Rob werd de volgende dag(8 maart) 25 jaar! Ons(Jeroen en mijn) cadeau aan hem was een mooie hangmat!Jeroen en ik waren allebei vrij op 8 maart, het was namelijk een nationale feestdag(Holi Phagwua). Wel toevallig dat Rob op deze feestdag jarig is, dat maakt niet iedereen mee, en dan ook nog 25 worden. Volgens verhalen van andere mensen/collega’s  moest het Holi Phagwua feest heel wat voorstellen. Met gekleurd poeder/water/klei elkaar onder smeren, teken dat de lente begint, de geesten weg worden gejaagd en het nieuwe jaar begint. Ook had ik gehoord dat je een wit shirt aan moest hebben, dat hoorde erbij. Dit heb ik dus gekocht hier(15 srd=€3,49 voor een simpel wit T-shirt), Jeroen had dit nog. Later hoorde ik dat als je een wit shirt aan had je juist sneller aan de beurt was, dit viel gelukkig mee. ’s Morgens hebben Jeroen en ik lekker rustig aan gedaan, wat langer in bed gelegen. Tegen de middag zijn we naar hen toegegaan, onderweg kwamen we al een Phagwua optocht tegen.Bij de kameraden hebben we spelletjes gespeeld en ons voorbereid op Holi Phagwua.

Om 15.30uur moesten we weg, allemaal(de Kameraden, wij en collega’s van Jeroen) verzamelen bij de grote brug van Paramaribo naar Meerzorg. Een collega had drinken(Parbo bier, cola en sapjes) geregeld, dit namen we in een grote koelbox mee. Samen gingen we naar een Hindoestaanse familie van een van Jeroens collega’s. Deze mensen woonden in Lelydorp, niet zo ver hier vandaan. Hier hadden ze harde Hindoestaanse muziek op staan en waren ze al flink aan het dansen. De rest van de familie zat bij elkaar. Toen we aankwamen werden we vriendelijk ontvangen. Iedereen zat al onder de gekleurde poeder, en wij waren dus meteen ook aan de beurt. Roze, geel, blauw, groene en paarse poeder werden we mee onder gegooid. Van top tot teen helemaal gekleurd, wat hebben we gelachen! Onze gezichten werden ook meteen onder gesmeerd en je moest goed kijken wie, wie was. Later begonnen er nog 2 kinderen met een waterpistool met gekleurd water te schieten en werden we nog onder een soort gekleurde klei gesmeerd. Op een geven moment werd er zelfs met emmers water gegooid, wat een feest was het! We hebben enorm genoten, ik heb ook echt vol verbazing sta kijken hoe deze mensen dit feest vieren en met ze gepraat. We kregen roti(soort wrap/pannenkoek) met rijs, geitenvlees en dok vlees(eend). De rotie en de rijst vond ik erg lekker, paar druppeltjes sambal er over heen. De geit en eend smaakten ook wel redelijk maar er zaten gewoon heel veel botten en vet stukjes aan, bijna geen vlees. Hier kapte ik al snel op af, ik heb geproefd maar daar bleef het bij. Tussendoor kwam er nog een enkele keer een verassingsaanval met water of poeder, op een geven moment werd door de kameraden allemaal poeder achter mijn kleren gegooid. Gelukkig was ik voorbereid en had ik mijn bikini eronder. Alles was paars!!!

Tegen de avond zijn we met de kameraden/collega’s/ paar Hindoestaanse familieleden naar het Flamboyant park gegaan. Iedereen was vies en nat, met zijn allen in de auto. Het Flamboyant Park is een groot evenementen park in Paramaribo met een podium. Rondom het Flamboyant Park was het al enorm druk, goed zoeken naar parkeerplaats. Op het evenemententerrein stond het al redelijk vol. Er stond een band op het podium met Hindoestaanse zang/muziek. Gelukkig kwam er later op de avond een Nederlandse band genaamd 2Famous, het waren rappers. Dit klonk al beter als Hindoestaanse muziek. Jeroen en ik kenden een paar nummers, de rest was knap gedaan maar niet onze stijl. Ondanks dat de muziek niet geweldig was hebben wij ons PRIMA vermaakt! We waren wel op tijd thuis, op geen geven moment hadden we het wel gezien. Jeroen en ik moesten de volgende dag ook gewoon weer werken. Ik vond het erg leuk om dit een keer mee te maken. Thuis meteen gedoucht, het poeder zat echt overal!!!! Ik heb tot 5 dagen na Phagwua nog groen in mijn haar gehad, precies op mijn hi light plukjes dus dit viel enorm op! Jeroen had ook nog een rode vlek op de achterkant van zijn hoofd en dit bleef ook nog een paar dagen. Een collega van Jeroen heeft nu nog steeds een roze hoofd en haar! Mensen vroegen al of ik(Anouk) speciaal voor Phagwua kleurtjes in mijn haar had gedaan. Ook kinderen op mijn werk viel het op en er werden vragen gesteld. Gelukkig was ik niet de enige die nog kleur in zijn haar had, een aantal kinderen had dit ook. Ik hoorde van een collega dat een stagiaire van hen vorig jaar haar hele haren roze had gekregen met Phagwua en dat zij er nog maanden mee had gelopen. Meestal is de klei dat wat er je moeilijk uit je kleren en haren krijgt. Dan zal ik dit vast in mijn haar hebben gehad.

Op zondag was Elvira ook nog jarig, ze werd 19! Gezellig dagje gehad! De kameraden kwamen hier zwemmen.’s Avonds de teksten, slingers en ballonnen voor Jeroen zijn verjaardag vast opgehangen en daarna zijn we naar de Mambo wezen eten. ’s Morgens kon Jeroen lekker uitslapen, hij was vrij vandaag op zijn verjaardag. Mijn cadeautje aan Jeroen voor zijn verjaardag is een horloge, we gaan deze samen uitzoeken. Samen lekker een gebakken eitje op brood gegeten. De kameraden waren hier om 08.30 uur om Jeroen op te halen, ze gingen vandaag samen Jeroens werk over rijden. De kameraden konden dan zien waar Jeroen werkt. Ik moest zelf gewoon werken deze week.

Deze tweede week gingen de kameraden zelf op pad om diverse activiteiten te doen, jeepsafari, dolfijnen spotten en naar de Brownsberg. De avond voor dat de kameraden naar huis gingen(vrijdag 16 maart) hebben we bij ons huisje gebarbecued. Jeroen had donderdag van collega’s alvast koelboxen en een barbecue gekregen voor zondag. We houden dan een feestje omdat Jeroen jarig is geweest, voor collega’s en mensen waar we mee omgaan. Ook is er een tent geregeld en tafels en stoelen, deze worden vandaag(17 maart gebracht). Zaterdag 17 maart zijn er mannen geweest om de tent op te zetten. Jeroen en ik hebben hierna alvast wat boodschappen gedaan voor het feestje. ’s Avonds hebben we de kameraden naar het vliegveld gebracht, hun vakantie zat erop.Het was gezellig!

Het regende hier nu al wel sinds vrijdagnacht constant heel erg hard. We hopen dat alles wat nu valt morgen(op Jeroens feestje) niet meer komt, maar we zijn er bang voor……

Gelukkig hadden we op Jeroens feestje zondag(18 maart) geen regen! En als het zou gaan regenen zaten we onder een tent. We hebben ’s morgens alles klaar gezet, Jeroen heeft nog wat laatste boodschappen gedaan. Om 14.00uur waren de eerste mensen er al, iedereen ging onder de tent zitten. We hadden allemaal koelboxen(5 stuks) van collega’s geleend, hier zat het drinken in met ijsblokjes die we hier in grote zakken in de winkel konden kopen. In de uitnodiging stond dat iedereen de zwembroek mee kon nemen want we hebben een zwembad in onze tuin, een grote! Hier werd goed gebruik van gemaakt, vooral door de kinderen en hun ouders. Het was een gezellige boel. We verwachtten 40 man, en er waren 3(stellen) niet. Lekker wat gedronken en gekletst, we kregen nog een pastasalade van de buurvrouw als cadeau voor Jeroens verjaardag! Deze smaakte goed! Verder kreeg Jeroen 2 Borgoe flessen als cadeau(Surinaamse drank, je mixt het met cola), een soort likeurtje en bioscoopbonnen voor zijn verjaardag. Aan het eind werd de barbecue aangestoken, lekkere frikandellen, hamburgers en satéstokjes, broodjes en sausjes. Niemand kwam iets te kort.

Om 19.00 uur gingen de laatste mensen weg, het was gezellig!

Het was een lang verslag, ik hoop weer op leuke reacties! Op naar het volgende verslag!

1. Jos, Karin, Bram, Esmee en Tim:
    24 maart 2012
    Anouk en jeroen, heb het hele verhaal gelezen. Leuk om om te horen wat jullie allemaal meemaken. Groetjes Opa van Olffen
    Zijn nog wel benieuwd naar de foto's..........
  2. Harmke:
    HOi Anouk en Jeroen,
    Nog van harte gefeliciteerd met Jeroen's verjaardag. Tjonge wat geeft dat nog een gesmeer hé zo'n nationale feestdag. In Lemelerveld is de zomer ook begonnen. We konden al weer heerlijk buiten in het zonnetje zitten. Hadden alleen last van luidruchtige "schuinachter"buren (ahum) Heb daar ook ene opa van Olffen gespot vanmiddag. Kortom alles gaat prima hier. Fijn om op de hoogte van jullie te blijven.

Groetjes, Dieks en Harmke
  3. Jeroen & Liset:
    24 maart 2012
    Hoi Anouk en Jeroen, weer erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken in den verre.
    Ook wij hebben opa van Olffen gespot vandaag... bij je ouders in de tuin! We hebben vanmiddag van Bram een rondleiding gehad op zijn werk. Dat was erg leuk om te zien, er was open dag. We hadden meteen de fietsen meegenomen op de auto want het is al een paar dagen heel mooi lente weer, en we hebben bij jullie in de buurt een hele mooie route gefietst. Van Dalfsen langs de Vecht naar Vilsteren en via Hoonhorst weer terug. Daarna nog even in Hellendoorn op het terras, top dagje.
    Vannacht gaat hier de klok weer een uur vooruit; zomertijd! Is het bij jullie lang licht 's-avonds?
    Een lieve groet van Jeroen & Liset
  4. Jeroen & Liset:
    24 maart 2012
    ooh.. en wat leuk dat je gewoon een zwembadfeest kan houden!!
  5. Anouk Schuurman:
    26 maart 2012
    Hallo allemaal,
    Leuk dat er al reacties zijn! Bedankt allemaal!

Opa: Leuk dat je de berichtjes en foto's ook bekijkt! Foto's komen nog, had op dat moment even geen tijd meer. Wat leuk dat je even bij papa, mama, Bram en Tim op bezoek bent geweest! Lekker er op uit, met dit weer is dat heerlijk!

Harmke en Dieks: Dankjewel voor de felicitatie! Ja, het was echt geweldig dat Phagwua! Wil ik in Nederland ook wel vieren! Ik hoorde het al, heerlijk, geniet er maar lekker van! Gezellig dat opa er was!

Jeroen en liset: Opa was populair vandaag! Oke wat leuk dat jullie op Bram zijn werk konden kijken! Heerlijk dat mooie weer, geniet er van! BIj ons wordt het om 19.15 uur donker. Oke, dan zit er dus weer 5 uur tijds verschil nu tussen Nederland en Suriname.

Liefs ons
  6. Jos&josé:
    27 maart 2012
    Hey Hallo,

Wat een verhaal weer hartstikke leuk om te lezen.
    Dat kost je wel een hele boel vrijetijd z,n site, en dan nu de foto's nog. nog meer tijd. als ik het zo lees komen jullie soms tijd te kort. Wij genieten hier ook van het mooie weer, want volgens de berichten is het weekend weer wat minder. We kijkien uit naar de foto's.
    SUCCES met alles wat julie doen.
    Groeten ons allemaal.
  7. Jos:
    29 maart 2012
    Holi Phagwua feest dat lijkt mij ook wel een mooie feest om hier te vieren. zoals ik lees genieten jullie wel goed van het verblijf daar en heb jij Annouk het erg naar je zin in de kinderopvang . Jeroen nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    succes met jullie verdere verblijf daar.
  8. Anouk Schuurman:
    20 april 2012
    Jos en Jose,

Haha, dankjewel!
    Dat kost zeker veel tijd.
    Goedzo, fijn om te horen dat het bij jullie ook lekker weer is geweest!

Jos:
    Ja Holi Phagwua was echt een top feest! Heb enorm genoten! Het word in Amsterdam wel gevierd door de Hindoestanen. Ja we genieten en het gaat goed met ons. Op mijn werk in de kinderopvang/naschoolseopvang gaat het goed. Late reactie maar dankjewel nog voor de felicitatie. Hij heeft een leuke verjaardag gehad!

Liefs