Jeroen 1 jaar en anouk 3 maanden in Suriname

3 mei 2012 - Meerzorg, Suriname

Hallo allemaal,

Hier weer even een berichtje vanaf deze kant. Er is ondertussen weer veel gebeurd. Ik(Anouk) heb last gekregen van Dengue op donderdag 29 maart. Dengue is een virus dat je oploopt via een steek van een Dengue mug. Ik werd wakker en had steken in mijn hoofd en ogen. Ik moest gewoon werken en ben ook gegaan, ik dacht misschien is het zonnesteek. Verder op de dag kreeg ik ook nog spierpijn over mijn hele lichaam, koorts, sufheid, moe, braakneigingen. Halverwege de dag kon ik gewoon haast niet meer lopen en was ik niet fit. Ik zweette ook enorm. Wel gedronken en fruit gegeten, maar brood kreeg ik echt niet weg. Dus niet erg veel gegeten. Na het werk gelijk naar huis en met een paracetamol op naar bed. Ik kon niet slapen, heb een uurtje in bed gelegen. Om 19.30uur warm gegeten, dit ging goed, ik heb veel gehad. Daarna weer naar bed en geslapen tot de volgende dag. Wekker vroeg gezet want we wilden kijken of mijn klachten nog steeds zo erg waren. Want dan kon ik vroeg naar de dokter om me na te laten kijken en hopelijk een briefje  krijgen dat ik niet kon werken. Want ik moest gewoon werken die volgende dag. Maar klachten waren weer weg de volgende morgen. De hele dag nergens meer last van gehad. Tot dat ik ’s avonds met Jeroen de stad in wou, toen voelde ik de steken in mijn ogen weer. Dit heeft het hele weekend aangehouden en nog t/m dinsdag. Na dinsdag was ik alleen aan het einde van de dag erg moe!

Ondertussen had ik van zaterdag 31 maart op zondag 1 april(met overnachting) een teambuilding van mijn werk.  Dit Teambuilding weekend vond plaats in het district(provincie) Republiek. We zaten in een huisje in de buurt van het vliegveld Zanderij. Een bus haalde ons ’s morgens om 7.00uur op bij de school en reed ons naar de plek waar we verbleven. De bus waarmee we gingen was dezelfde als die hier in de stad rijden, fel gekleurd en mooie panterbekleding. Bij aankomst iedereen een slaapplek gezocht, de meesten sliepen binnen in het huisje omdat ze het niet prettig vonden om buiten te slapen. Wel grappig dat de mensen die hier wonen juist niet buiten willen slapen. Ik was van plan samen met mijn twee NSO(naschoolseopvang) collega’s buiten in een hangmat te gaan slapen. Samen lekkere broodjes gegeten met geklutst ei/vlees/groente, we konden fruit en een toetje pakken. Er was koffie/thee en fris. Het was goed verzorgd. Daarna hebben we een spelletje gedaan met de groep om elkaar beter te leren kennen. Hierna konden we wat voor ons zelf doen, er werd gerelaxt in de hangmat en boven in de slaapkamers. De organisatie was al weer druk met het eten voor ’s avonds. ’s Middags aten we rijst met Pom(groenteschotel met kip, erg lekker!) en salades. Hier eten ze ’s middags altijd warm, vaak rijst! Aan het einde van de middag hebben we nog even gezwommen in een riviertje dichtbij het huisje met een aantal collega’s. Wat een pret dat we hebben gehad! Later op de avond aten we nog kippenpoot met salades.We lagen niet erg laat in bed. Ik heb heerlijk geslapen in de hangmat en was als laatste wakker. Muggen heb ik weinig last van gehad. Samen ontbeten, na het eten hebben we een kerkdienst bijgewoond.  Meer dan de helft van mijn collega’s is erg gelovig en het was palm zondag. Ik vond het leuk om dit een keer mee te maken maar zoals iedereen weet ben ik niet gelovig.Ze zongen Surinaamse kerkliedjes, lazen stukjes uit de bijbel of deden hun eigen zegje. Een aantal hadden hun bijbel meegenomen. Na de kerkdienst hebben we alvast wat dingen opgeruimd en rustig aan gedaan. ’s Middags kregen we nog een warme maaltijd tegen 14.00uur, rijst met kip en ham. Dit smaakte goed. Om 16.00uur zouden we weer op gehaald worden met de bus. De bus had vertraging want hij moest langs een auto ongeluk die de weg versperde, waardoor die een half uur later was.

In de week van goede vrijdag heb ik alleen maandag en dinsdag gewerkt, woensdag was natuurlijk mijn vrije dagje. Donderdag was het witte donderdag en vrijdag goede vrijdag en de school was dicht. Maandag was het 2e paasdag en waren we ook vrij, dinsdag was ik ook vrij omdat ik een dag extra had gewerkt en woensdag was weer mijn wekelijkse vrije dag. Ik in totaal gewoon 8 dagen vrij, heerlijk! We zouden met pasen naar Kumalu Eiland, maar dit kon later niet meer. Dan maar naar Stone Island. Door omstandigheden is ook dit niet doorgegaan. Dus lekker rustig aan gedaan, bij collega’s van Jeroen gegeten. Op mijn werk was het 2 weken lang paasvakantie, van 11 april t/m 20 april. Ik werkte de hele vakantie op de NSO. Fijne diensten, of van 8.00 uur tot 15.00uur of van 10.00uur tot 17.00 uur. Er waren veel leuke activiteiten gepland zoals dat er een glaskunstenaar kwam, naar de dierentuin, met de discobus. We hadden de eerste week het thema groente en fruit, de tweede week kunst en cultuur. De discobus had ik zelf ook nog niet gedaan, dit was echt leuk! De kinderen konden dansen!  Jeroen is druk geweest in deze periode, zijn 2 collega’s (uitvoerders) waren op vakantie. Hierdoor zagen Jeroens taken er even wat anders uit. Hij was meer buiten en op pad met de auto. Zijn eigen taken waren even wat meer op de achtergrond.

Gelukkig waren de Dengue klachten voor de Pasen ook , wel moest ik op witte donderdag ‘s morgens nog even bloedprikken. Dit kon pas een week nadat je de Dengu had gekregen, omdat het lichaam dan antistoffen maakt. Dezelfde middag hoorde ik het nieuws dat ik echt wel Dengu in mijn lichaam had. Ik had geluk gehad dat ik de ergste en meeste symptomen op 1 dag had gehad.  De meesten krijgen het verspreid over 2 weken. Ik had mazzel zei hij dat ik er zo snel van af was. Hij zei dat dit kwam omdat mijn weerstand goed was op dat moment. Wel moest ik nu goed slapen, veel groente en fruit eten. Als ik dit niet deed kon het zo weer terug komen. Hier heb ik dus ook strikt aan gehouden, want ik wilde deze enorme pijn niet weer krijgen!

Op zaterdag 28 april zijn Jeroen en ik met collega’s van Jeroen naar Matapica geweest. Hier kan je schildpadden in het wild bekijken. Jeroen moest overdag eerst werken van tot ongeveer 14.00 uur en daarna naar huis. Ik had alles al klaargelegd zodat we konden douchen en gelijk door. Om 16.00 uur met de boot vanaf Mariënburg naar Margareta. Vanaf Margareta met de boot naar Matapica. Vanaf Margareta naar Matapica was het best een stuk varen, onderweg mooie natuur gezien en oude rijstplantages. Volgens collega’s die eerder waren geweest waren er normaal veel meer mooie vogels te zien onderweg. Wij hebben er een paar gezien. Bij aankomst een super mooi strand, niet met blauw water maar wel mooi! Onze hangmatten opgehangen in ons hutje en lekker relaxen. Eten werd verzorgd, we kregen lekker Bami met kip, kouseband en gebakken banaan. Na het eten gelijk omkleden, want het scheen hier heel erg te zijn met de muggen. Je zou plat gestoken worden! Tijdens het omkleden bleek het ook wel, jeetje, muggen met velen tegelijk overal prikken! Verschikkelijk wat was dat irritant en pijnlijk! Lange broek en vest aan, maar zelfs daar staken ze zelfs soms nog doorheen ’s Avonds gingen we eerst kaaimannen(krokodil) spotten, met en boot weer de natuur in. De mannen die de boot bestuurden vingen 2 krokodillen voor ons. Één kleine, deze mochten we vasthouden. De grotere kaaiman was sterk, dus deze mochten we niet vasthouden. Daarna weer terug naar het hutje. Even relaxen en toen schildpadden spotten bij de zee. We moesten eerst een tocht langs de zee lopen van 1,5 uur, dit was pittig maar leuk! Want je weet dat je de schildpadden gaat zien dus daar heb je het voor over! Onderweg vloed van de zee en regen, dat werkte niet echt mee. We hebben 1 enorme schildpad gezien die de zee in ging, echt een mooi gezicht! De andere schildpad was net zijn eieren die hij op het strand het gelegd aan het dichtgraven. Hier hebben we wel een foto van kunnen maken. Je mocht geen flits gebruiken want dat stoorde ze en je moest met een rode zaklamp schijnen. De terugweg nog meer regen, we waren doorweek en het zat ons niet mee. Dan lijkt de tocht nog vele malen langer. Toen we terug waren bij het huisje bleek later dat iemand zei dat er 100 meter van ons af de grootste schildpad van Suriname had gezeten. Wel balen dat we die niet hebben gezien maar het was een mooie ervaring!

Op maandag 30 april waren jullie allemaal vrij, Jeroen was ook vrij omdat hij in het weekend gewerkt had. Jeroen moest even met zijn auto naar de garage en verder lekker bij het huisje rustig aan gedaan. Ik moest gewoon werken die dag. ’s Avonds naar Torarica(Hotel hier in Suriname), hier werd het Oranjefeest gehouden. We hebben dus toch nog Koninginnendag gevierd. Hier waren enorm veel Nederlanders. Het werd gevierd op een pier aan de Rivier, echt een mooie plek! We hebben ons uitermate goed vermaakt! Verder niet echt bijzonderheden vanaf deze kant.

We zijn nu wel aan het kijken wat we met onze vakanties gaan doen. Ik ben de feestdagen van Suriname vrij en de laatste 2 weken van september. In deze 2 weken zijn alle leidsters vrij en is het kinderdagverblijf en de NSO dicht zodat iedereen op vakantie kan. Van deze 2 weken moet ik het dus hebben als we echt even lekker weg willen. Jeroen heeft nog een stuk of 5 weken staan, dat komt voor hem dus wel goed.

Veel lees plezier, en we hopen weer op veel leuke reacties!

1. josé fiselier:
    3 mei 2012
    Hai Anouk en Jeroen,
    Zo te lezen heb jij je plekje al wel gevonden daar.
    Veel dingen gezien en ondernomen,heerlijk buiten slapen in een hangmat,dat is pas relaxed.
    Fijn dat je niet zoveel last hebt gehad van de knokkelkoorts.
    Geniet maar lekker van deze buitenlandse ervaring.

Groetjes uit Losser
  2. Jos, Karin, Bram, Esmee en Tim:
    3 mei 2012
    Weer een heel verhaal, leuk om te lezen.
    Wij wachten op de foto's van de schildpadden......
    Geniet nog maar even van het mooie weer. Het was hier een paar dagen lekker weer, maar vanaf morgen weer koud en regen.! groetjes van ons allemaal.
  3. Anouk Schuurman:
    5 mei 2012
    Hoi José Fiselier,
    Jazeker, het gaat goed hier.
    Al zeker wat activiteiten ondernomen.
    Ik had mazzel met de knokkelkoorts inderdaad, ben blij dat het snel weg was!
    Dankjewel, dat komt wel goed!

Hoi Papa, mama, Bram, Tim en Esmee,

Haha, dankjewel!
    Ja klopt, het ging niet helemaal goed met foto's plaatsen, dus zet nu beetje bij beetje de rest van de foto's er bij op.
    De foto's van de schildpad komen ook nog.
    Hier was het vanmorgen mooi weer maar nu regent het al een half uur. Bah!
    Jullie hebben ook geen mazzel vandaag met bevrijdingsdag!
    Maargoed, als het maar gezellig is! Het weer kan je toch niets aan veranderen!

Bedankt voor jullie reacties, ik zal meteen even verder gaan met foto's plaatsen.

Liefs Jeroen en Anouk
  4. Ilse:
    13 mei 2012
    Hey Anouk en Jeroen,
    Sorry voor de late reactie had het verhaal al wel gelezen maar toen stonden er nog geen foto's op en ik dacht er vandaag ineens aan dat ik die foto's nog meost gaan bekijken!
    Maar super leuk om de foto's en de verhalen te lezen en te zien..
    Het is vandaag mooi weer hier, nouja de zon schijnt! ;) Temperatuur valt beetje tegen maar wij gaaan nu zo even lekker wandelen op de lemelerberg! ;)

Ben benieuwd naar het volgende verhaal en de foto's :)

Veel liefss xx