Bezoek Anouk haar ouders, verhuizen en meer....

9 december 2012 - Meerzorg, Suriname

Hallo allemaal,

Hier even weer een berichtje vanuit het verre Suriname. Ik was als laatste gestopt op de dag voor dat mijn ouders zouden komen.

Hier gaat alles goed met Jeroen, met mij(Anouk) ook weer na steken in mijn buik. Hier lezen jullie verderop in het verslag meer over.

Mijn ouders zijn hier op donderdag  11 oktober om 16.05uur aangekomen.

Wij keken er erg naar uit dat ze kwamen, ze hadden ook al veel ideeën waar ze graag heen wilden. Dit planden we dan ook al op tijd in zodat ze/we zo veel mogelijk konden doen(ook samen). Ik plaats enkele foto’s, want de meeste foto’s staan in het fotoboek van mijn ouders die veel mensen al hebben gezien of nog gaan bekijken. Anders is het een beetje dubbel op.

We hebben onder andere samen uitstapjes gemaakt naar: Peperpot Natuurpark, Ston Island(overnachten), Brokopondomeer/Stuwdam, Weg naar Zee, Groningen, Plantage Rust en Werk, Hermitage Mall, Fort Zeelandia. Lekker uiteten geweest bij verschillende restaurantjes, bij de Zanzibar geweest. De uitstapjes vonden vaak ’s morgens plaats i.v.m. de warmte en ’s middags lekker aan het zwembad in onze tuin. Daarnaast zijn mijn ouders als Jeroen en ik aan het werk waren zelf ook nog op pad geweest naar plekken als Fort Nieuw Amsterdam, Tamanredjo, Paulus Kathedraal.  Mijn ouders hebben het als heel bijzonder ervaren om hier het land, de cultuur en natuur  te zien en te beleven en  “mee” te leven met ons hier in Suriname. Wij vonden het ook erg gezellig dat ze hier waren en ik(Anouk) vond het dan zelf ook wel moeilijk dat ze weggingen….maargoed aan alles komt weer een eind. We zien elkaar binnenkort weer!

De dag dat mijn ouders aan het inpakken waren om naar huis te gaan, waren Jeroen en ik ook aan het inpakken om te verhuizen. We zijn van een klein blokhutje met houten meubels in een tropische bloemen bloemen tuin vol met dieren en een mooi zwembad, verhuist naar een europeeshuis met europese inrichting en een kale tuin. Dit was wel even een omslag. Het voordeel is dat dit huis van MNO is en we ook dit ook meer eigen kunnen maken. Het bevalt ons tot nu toe goed! De reden dat we zijn verhuist is omdat het   toch wat krap werd, de huiseigenaren bepaalde huisregels hadden wat ons beperkte in onze vrijheid, en het huis ingericht was om voor vakantie in te leven waardoor wij ook regelmatig een zere rug hadden van het bed en de picknick tafel waar we aan moesten zitten elke avond. Verder was het een prachtige plek, mooie tuin, grappig knus huisje, mooie planten en dieren, er was altijd wat te beleven in de tuin. Ik(Anouk) mis het dan ook wel een klein beetje af en toe. Maar wat we hier hebben in dit huis maakt ook veel goed!

Ik(Anouk) ben ondertussen van vaste leidster 3-6 jarigengroep NSO overgestapt naar ondersteuner op de NSO(vliegende kiep). Dit als reden dat ik binnen kort weer vertrek en de kinderen vast kunnen wennen aan een andere juf. Maar door de groei van de kinderen op de 7-9 jarigengroep was het noodzakelijk dat er nog een groep bij kwam. Omdat er geen andere collega's waren werd ik gevraagd, zelf zag ik het ook nog als een uitdaging en mooie ervaring zo vlak voor dat ik vertrek. Dan heb ik straks ook ervaring met die leeftijd kinderen.

Dinsdag 13 november waren Jeroen en ik vrij, er was weer een nationale feestdag genaamd Divali:  de overwinning van het goede over het kwade, overwinning van het licht over de duisternis, overwinning van de gelukzaligheid over de onwetendheid.(info van Google) Op mijn werk hebben we met de kinderen van klei dia’s(kleine kommen van aardewerk) gemaakt. Hierin komt een soort vloeibaar kaarsvet wat je in blik in de winkels kan kopen met een stukje watten wat gedraaid is in de vorm van een lont. De kinderen konden deze dan met Divali thuis aansteken. Jeroen en ik hebben zelf niks gedaan voor divali, de stad even in geweest, thuis lekker rustig aan gedaan.

Vrijdag 23 november dag van de Republiek. De kinderen van de kinderopvang hadden mooie t-shirtjes gemaakt met een vlag van Suriname erop. Veel kinderen hadden dit shirt aan, anderen hadden een eigen kostuum aan. Samen hebben ze ’s morgens de vlag gehesen op het plein, ik heb dit niet meegemaakt omdat ik op dat tijdstip nog niet aan het werk was. Wel heb ik foto’s gemaakt van de kinderen in hun kostuum die dag.

Zondag 25 november, onafhankelijkheidsdag. Jeroen en ik hebben hier niet veel van meegekregen. Op het plein in Paramaribo werd dit wel gevierd.

Dinsdag 20 november, was ik niet helemaal mezelf, was aan de racerij en had steken in mijn buik die soms onverdraaglijk waren. Dit nog even een dagje aangekeken. Donderdag 22 november was de maat vol en ben ik naar de dokter gegaan, de steken deden verschrikkelijke pijn en hadden zelf het vermoeden misschien nierstenen of blaasontsteking. Ik moest plassen in een potje bij een Health Center en kreeg medicijnen tegen de racerij. Vrijdag 23 november zou ik de uitslag krijgen van mijn urine onderzoek. Hier kwam uit dat ik veel kristallen/deeltjes in mijn urine had die aan elkaar zouden gaan kleven en nierstenen zouden worden als ik niet meer zou drinken en op tijd naar het toilet zou gaan.  Ook zouden de steken zo erg kunnen worden dat ik over de grond zou rollen van de pijn en de nierstenen vergruist moesten worden. Door de drukte op mijn werk heb ik vaak mijn urine op moeten houden en vergat ik wel eens te drinken of te eten. Ook had ik veel bacterien in mijn blaas die anders ook blaasontsteking zouden kunnen veroorzaken. Met zowel de nierstenen als de blaasonsteking zat ik net op de grens, ik had het nog net niet. Ook voor dit kreeg ik dus medicijnen, 2 soorten. Toen ik met de medicijnen begon voelde ik meteen al dat het beter ging. Ik heb echt op mezelf gelet en veel gedronken en optijd naar het toilet gegaan. Ik probeer hier nu nog steeds goed op te letten maar dit kan soms wel lastig zijn. Verder geen last meer gehad.

Maandag 3 december was ik lekker vrij(verlofdagen opmaken), gekeken waar we een canvasschilderij konden laten bedrukken en bezig geweest om mijn papaja zaadjes in de grond te stoppen. Hier komen dan bomen met heerlijke vruchten uit op den duur. Dinsdag 11 december ben ik nog een keer vrij, even alle verlofdagen opmaken voor het einde van het jaar. 1 dagje neem ik mee naar volgend jaar.

Dinsdag 4 november mijn telefoon eindelijk maar eens weggebracht, hij valt al een paar maanden soms zonder reden gewoon uit. Terwijl de batterij soms net is opgeladen. Ze hebben een nieuwe software erop gezet, ik was dus alles kwijt behalve mijn telefoonnummers en foto’s. Maargoed woensdag viel hij gewoon weer uit, dus heb ik hem maar weer teruggebracht. Dus kan nog niet whatsappen. Ik gebruik mijn oude telefoon dus ik ben wel gewoon telefonisch bereikbaar op mijn Surinaamse nummer. Waarschijnlijk hoor ik morgen meer. Ik verwacht zelf dat de batterij kapot is.

Woensdag 5 december, voor Nederland Sinterklaas, maar hier in Suriname vieren ze dit op veel plekken niet meer i.v.m. dat het racistisch gevonden wordt lees en hoor ik. Hier voor in de plaats vieren ze kinderdag, zo ook op mijn werk(Kangoeroe kinderdag). Op deze dag worden de kinderen flink verwend, toch een beetje het zelfde idee als Sinterklaas. Ik was zelf op deze dag vrij, maar heb geholpen met de voorbereidingen. Er werd aan ouders gevraagd of ze lekkernijen wilden sponsoren. Ouders sponsorden onder andere: Ijstaart, bami, patat, worstjes, mayo/ketchup, ijsjes, chips, flesjes drinken en ga zo maar door.

De afgelopen tijd zijn we ook bezig geweest met de inkoop van spullen voor het huisje waar we nu wonen, het was een beetje kaal en de vorige bewoners hadden eigen gekochte spullen natuurlijk meegenomen. Ook achtertuin was kaal, het gras dood en niet zo gezellig. De voortuin had wel planten. Hier even een opsomming zodat jullie een idee hebben van wat we allemaal moesten kopen:

-          Schoonmaakspullen want het was enorm vies!

-          Schoenenrek

-          Sleutel/kaartenrek

-          Wasrek

-          Prullenbak wc

-          Glazen onderzetter voor onder de spiegel, om toiletspullen op te zetten.

-          Nieuw beddengoed en kussens

-          Nieuwe planten voor in de tuin, ik had zelf ook al wat stekjes. Ze staan in de tuin.

-          Kruidenrek

-          Shampoorekje(douche)

-          Opbergrek garage

-          Nieuwe tuinslang

-          2 stoelen voor buiten, tafeltje hadden we hier al

-          Tuinset willen we nog graag, zijn we mee bezig.

Voor al deze spullen zie de foto’s!

Een aantal dingen wilden we zelf graag en zijn voor onze uitzet, maar een aantal dingen horen ook gewoon bij het huis dat betaald MNO.

Zoals velen misschien al wel weten gaan wij met Kerst en Oud en Nieuw op vakantie naar Curacao voor 13 dagen. We hebben er enorm veel zin aan en al wat ideeën om te gaan doen zoals onder andere duiken en met dolfijnen zwemmen. We verblijven bij een collega van Jeroen en zijn vriendin waar we goed mee op kunnen schieten. Zij hebben ook in Suriname gewoond.

Het is voor ons wel apart om te horen dat het bij jullie in Nederland sneeuwd en dat de kerstbomen bij velen inmiddels gezet zijn. Wij hebben zelf dat kerst gevoel helemaal niet. Ik (Anouk) zet wel kerstmuziek op en ben op het werk bezig met kerstvoorbereidingen(eten regelen, kerstlootjes, knutselwerkjes enz). Maar dat het bijna kerst is, nee dat gevoel hebben wij echt niet. In de stad zie je in de winkels al wel kerstversiering en enkele tuinen zijn versierd met lampjes. Van Jeroen hoorde ik dat Oud en Nieuw hier over het algemeen belangrijker is als kerst. Dus dat dit ook uitbundiger word gevierd.

Wij zullen hier minder van mee maken omdat we dan op vakantie zijn.

Geniet van jullie zondag!

Veel liefs vanuit Suriname!

Jeroen en Anouk

1. Ilse:
    9 december 2012
    He Anouk!! Wat een verhaal weer, veel beleefd weer in Suriname. Leuk om weer wat te lezen en foto's te zien! Geniet lekker van jullie vakantie straks in Curaçao!! Benieuwd naar de verhalen en foto's van Curaçao.... xxxxxx Liefs!!
  2. Anouk Schuurman:
    9 december 2012
    Hé Ilse, bedankt voor je leuke reactie. We gaan zeker genieten, de vakantie naar Nederland waren we ook druk met iedereen bezoeken enzo. Nu is het echt tijd voor ons zelf!

Liefs
  3. Elvira:
    17 december 2012
    Heey Anouk en Jeroen,

Wat een mooi verhaal weer.
    Ik wens jullie heel veel goeds en fijne feestdagen geniet samen van jullie vakantie.

Groetjes,

Elvira
  4. Anouk Schuurman:
    17 december 2012
    Hé Elvira,

Bedankt voor je berichtje!
    Dankjewel, jij ook fijne feestdagen en alvast een goede jaarwisseling gewenst! De vakantie komt helemaal goed!
    We hebben er zo'n zin aan!

Liefs Anouk
  5. Harmke:
    6 januari 2013
    Hoi Anouk en Jeroen,

Zo, allebei het duikbrevet gehaald. Ik wou dat ik dat durfde, maar ik ben helaas niet zo'n waterrat, maar volgens mij is het erg gaaf om de onderwaterwereld te ontdekken. De dolfijnen, tja ik zie de foto's en herken het helemaal omdat wij dat in Mexico hebben gedaan. Wat een gaaf gevoel hé om door de dolfijnen door het water te worden getrokken. Oh ik zou het zo weer doen. En wat zie ik toch nog een kerstboom en kadootjes eronder? Tja, je blijft toch hollander of niet dan. Fijn dat jullie het naar de zin hebben gehad. Groetjes van ons en nog heel veel succes daar.

Dieks en Harmke