Alles gaat zijn gangetje!

30 juni 2012 - Meerzorg, Suriname

Hallo allemaal,

Hier weer even een bericht vanaf deze kant.

Jeroen is nu 1 jaar en 2 maanden hier, en ik(Anouk) alweer 5 maandjes! Het gaat enorm snel met de tijd hier! Ik merk wel dat ik voor het maken van de verslagen en het plaatsen van de foto’s  echt tijd moet vrijmaken en mezelf moet pushen. Het is namelijk veel werk. Toch maar eens kijken naar kleine verslagen maken en een paar fototjes erbij. Maar het is nu lang geleden wat we iets op de site hebben gezet, dus ik zorg er even voor dat jullie weer helemaal up to date zijn.

Hier is alles goed met ons in Suriname, momenteel zijn we beiden erg druk op/voor het werk. Ik (Anouk) moet/doe ook veel thuis, hierdoor heb ik weinig tijd voor mezelf, dit frustreerd me soms wel. Ik merk dat ik er op het werk geen tijd voor kan vinden dus dan moet het maar thuis.

Jeroen weet soms ook niet waar hij zijn tijd vandaan moet halen op het werk.  Zijn naaste collega is op vakantie waardoor taken blijven liggen. Jeroen is ook geneigd deze taken er bij te nemen om er voor te zorgen dat het project goed blijft lopen. Ik heb Jeroen gevraagd om zelf weer eens een verslag te schrijven en foto’s er van te plaatsen. Het is lang geleden dat hij een verslag gemaakt heeft, maar het is leuker om dingen over het werk van hem zelf te lezen. Ik ben benieuwd wanneer hij dit gaat doen.

Ik (Anouk) heb op vrijdag 11 mei mijn proeftijdgesprek gehad op mijn werk. Deze was enorm positief en helemaal geen negatieve punten gekregen. Ik was trots en ik ga zo door!

We hebben even een poos geen goede internetverbinding gehad, waardoor videogesprekken onmogelijk waren. Maar nu is dit weer goed en kunnen we weer vol op videogesprekken doen. Het internet is lekker snel, uitzending gemist kijken en de aflevering van Lingo waarin Mama en Bram meededen kunnen we nu goed bekijken.

Op maandag 14 mei had ik(Anouk) een training van mijn werk. Een vrijwilligster vanuit Nederland kwam voor ons een training verzorgen over beweegkriebels(bij kinderen). Leuk om ook weer eens een uitleg vanuit een Nederlands iemand te zien. Zo zie je wel verschillen met hier. Het was een erg leuke avond, tijdens de spelletjes hebben we enorm gelachen. We moesten ons verplaatsen in de kinderen. Ze gaf tips hoe je met kosteloos/goedkoop materiaal al leuke spelletjes kon doen, erg leerzaam!

1e en 2e Pinksterdag waren we vrij, ik (Anouk) was de 2 dagen hierna ook nog vrij. Dinsdag was de school ook nog dicht, en woensdag was mijn wekelijkse vrije dag. Dus maar 2 dagen gewerkt die week en 5 dagen vrij geweest! Op zondag 27 mei eerste pinksterdag  zijn we naar Motorsu geweest. Dit was buiten de stad, een uurtje rijden ongeveer. Samen met drie andere collega’s van Jeroen waar we in onze vrije tijd ook mee optrekken. Ik vond het wel wat weghebben van de zwartecross/trekkerpouling(combinatie ervan). Alleen was het hier dan met jeeps. Uitdagingen door de modder, diep water, stenen enzovoort, welke wagen is het beste/de sterkste, daar ging het om! Dit evenement trok veel Surinamers maar ook blanken(vaak Nederlanders). Leuk om dit soort evenementen hier te zien, dit miste ik hier wel een beetje. Het was enorm warm deze dag, heerlijk! Beter als die regen!

Vader en Moederdag werd hier in Suriname natuurlijk ook gevierd, op mijn(Anouk’s) werk hebben we leuke werkjes gemaakt en een optreden gedaan. Op de naschoolse opvang ben ik vaste leidster en hier hebben we het volgende gedaan: Voor Moederdag hebben we het lied van Bryan Bijlhout – mama gezongen. Als cadeautje voor de moeders hebben we kettingen/armband gemaakt voor de moeders. Hier word er wel veel aandacht aan besteed, erg leuk om te zien!

Ook Vaderdag werd weer iets groots. We hebben 2 liedjes zongen voor de vaders en de kinderen hebben een mooie fotolijst gemaakt van schelpen, rijst en gescheurde stukjes papier. Erg leuk geworden! De kinderen mochten allemaal een foto inleveren van hunzelf of samen met papa.

Afscheid genomen van een aantal collega’s van Jeroen die naar een ander project zijn gegaan in Aruba of Curacao.

Ik Anouk heb een paar weken acrylnagels gehad, de eerste paar dagen was het erg mooi maar daarna niet meer. De nagels vielen er snel af, en toen het bijgewerkt werd was het alleen nog maar lelijker. Dus ben er mee gestopt. Degene die het deed was ook geen professional, ze deed het als hobby erbij. Misschien dat ik nog wel naar een professional ga, maar dan ben je wel meer geld kwijt, weet niet of ik dat er voor over heb.  Ik merkte dat ik weer veel nagels ging bijten en wilde er vanaf, vandaar de nagels. En het is natuurlijk super mooi! Nu als tip gekregen om gekleurde nagellak op mijn nagels te doen, dan kom je er niet meer bij omdat het anders lelijk word en je nagellak in je mond hebt. En het werkt echt! Ik heb nog niet aan mijn nagels gezeten! Toppie!

Ik(Anouk) heb donderdagavond 28 juni een meidenavond gehad met een aantal vrouwen van MNO. We zijn eerst uiteten geweest en daarna wezen stappen. Het was gezellig, weer andere dames ontmoet!

Verder kunnen we vast melden dat de plannen zijn om 15 september t/m 27 voor vakantie naar Nederland te komen, we zijn nog aan het kijken met de tickets en dan is het zeker!

Dit weekend is er Keti koti in Suriname, het hele weekend(ook maandag, dan zijn we vrij) is dit feest nog. Is ter ere van de afschaffing van de slavernij, iedereen is in klederdracht enzovoort. Op het werk heb ik alvast een voorproefje gehad. De kinderen waren in klederdracht, er was een modeshow en veel eten! Ook heb ik in klederdracht gelopen, was bijzonder! Hier is wel een foto van!

Iedereen een fijn weekend gewenst!

Groetjes vanuit Suriname,

Jeroen en Anouk

1. Ilse:
    30 juni 2012
    Zo de vaderdag en moederdag cadeautjes zijn wel super zeg! daar maken jullie zeker wel werk van .. Wat grappig wij hebben ook de cursus beweegkriebels;) ook met toverdoekjes en wasknijpers?
    Leuk om weer wat van jullie te horen! En super leuk dat jullie ff weer naar Nederland komen! :):) liefs xx
  2. Anouk Schuurman:
    30 juni 2012
    Ilse, ja maken ze echt veel werk van! Geen toverdoekjes maar wel wasknijpers. Hebben er ook veel zin aan! Maar is vast ook wel weer druk, want je wil van alles doen en afspreken enzo. Weken zitten zo volgepland.