Heenreis Suriname

12 februari 2012

Hallo allemaal,

Ik ben op zaterdag 04-02-12 vertrokken naar Suriname.

Mijn vliegtijd deze dag was oorspronkelijk 12.25 uur, maar ’s morgens stond er gelijk al op internet dat mijn vlucht vertraging had mijn vliegtuig pas vertrok om 15.00 uur. We konden dus nog even rustig aan doen en hoefden pas om 09:30 uur weg i.p.v. 07:15 uur. Ik vertrok om 09:30uur samen met mijn ouders richting Schiphol. Onderweg hebben we Jeroen’s moeder nog opgepikt en zijn daarna doorgereden. Veel sneeuw onderweg, geweldig uitzicht buitenaf tussen Heino en Wijhe. Mooie witte bomen en felle zon! Wel een raar idee dat je op een dag vol met sneeuw zelf vertrekt naar een tropisch land met elke dag warm weer!

Op weg naar Schiphol 2 keer in de file gestaan, gelukkig konden we snel weer doorrijden. Tegen ongeveer 12.00 uur waren we op Schiphol. Ilse en Chantal(2 vriendinnen) waren met de trein onderweg naar Schiphol om mij uit te zwaaien, zij hadden vertraging onderweg. Rondom Schiphol reden op een geven moment ook geen treinen meer i.v.m. de sneeuw. Gelukkig konden ze nog een bus pakken die ze naar Schiphol bracht en waren ze nog mooi op tijd. Terwijl Ilse en Chantal onderweg waren met de bus hebben, Jeroen’s moeder, mijn ouders en ik ergens wat gegeten en gedronken op Schiphol. Om 13.05 uur waren Chantal en Ilse ook gearriveerd. Samen mijn koffer weggebracht, inchecken had ik thuis al gedaan via internet. Mijn koffer mocht 23 kilo wegen en hij woog 26,1 kilo, de meneer van de balie vroeg of ik me ervan bewust was dat mijn koffer zo zwaar was. Natuurlijk wist ik dat, aangegeven dat ik ook voor een jaar vertrek en dus veel moest meenemen. Gelukkig vond deze meneer dit niet zo erg en hoefde ik niet bij te betalen. Vervolgens werd mijn Visum en ticket nagekeken en zag hij dat er iets niet goed was. Ik heb een visum voor 90 dagen dus tot mei 2012, mijn vliegdatum terug volgens mijn ticket was op november 2012(deze datum is wijzig baar, want ik dan natuurlijk nog niet terug). Dit was voor deze meneer achter de balie erg verwarrend ondanks dat ik het heb gelegd, dit moest hij dus eerst controleren bij de balie voor Surinaamse visums op Schiphol. Hij gaf aan dat het wel eens vaker mis ging wanneer bedrijven voor personeel/partners van personeel visums aanvragen deden. Dit konden we beter zelf doen volgens hem. Samen met de meneer naar de balie voor Surinaamse visums gelopen , mijn koffer moest mee. De mensen die over de Surinaamse visums gingen hebben het nogmaals uitgelegd en gelukkig klopte mijn visum. Ik moet bij aankomst een verblijfsvergunning aanvragen binnen 30 dagen, daarom stond er tot mei 2012 op mijn visum. Weer terug naar de incheckbalie om daar mijn koffer te wegen en er een label op te doen. Als excuus voor het ongemak kreeg ik een priority sticker op mijn koffer zodat hij als eerste in Suriname uit het vliegtuig kwam, dit was wel aardig!

Met zijn allen nog even wat gedronken, Ilse en Chantal hadden nog een kleine verassing voor mij. Samen hadden ze een fotoboekje gemaakt leuk versiert met scrabbook materialen. Erg leuke foto’s waren er ingeplakt, van vakantie momenten met zijn drieën, uitgaansfoto’s en andere activiteiten. Ik heb erg om de foto’s moeten lachen, oude herinneringen ophalen.

Om 14.00 uur was het tijd om te gaan. Afscheid genomen van elkaar bij de douane, even met elkaar op de foto. Eenmaal door de douane ben ik  gelijk doorgelopen naar de gate, daar aangekomen opgelucht dat ik bij het vliegtuig was. Dit was van korte duur, ik kwam er zelf achter dat ik naar de verkeerde gate was gestuurd door de meneer achter de balie!! Ik stond in de rij voor het vliegtuig naar Curaçao! Snel rondgevraagd bij welke gate het vliegtuig naar Paramaribo dan wel vertrok, ik was hier niet zo blij mee! Gelukkig was het maar 1 gate terug. Bij aankomst had ik gelukkig nog tijd genoeg om mijn handbagage te laten controleren en ik werd gefouilleerd. Ik had een plekje aan het gangpad naast 2 Surinaamse dames van ongeveer 60 jaar. Het vliegtuig zat helemaal vol!

We vertrokken uiteindelijk om 15.50 uur i.p.v. 15.00 uur omdat er iemand was die gevaarlijke bagage bij zich had en hij werd inclusief zijn bagage verwijderd. Dit nam samen met het weer en andere vliegtuigen die moesten landen nogal wat tijd in beslag, vandaar de vertraging. Aan het begin van de reis een half uurtje kunnen slapen, ondertussen films gekeken, gekletst met mijn gezellige buurvrouwen. Tegen 20.45 uur Surinaamse tijd kwam ik aan op Airport Zanderij in Suriname. Op dat moment regende het flink! In Suriname hebben ze geen slurf  aan het vliegtuig zitten waar je doorheen loopt en dus droog blijft met regen. Je loopt gewoon een trap af en loopt op de tussen de vliegtuigen. Snel naar binnen gerend! Eerst in een hele lange rij staan omdat je je paspoort moet laten controleren. Mijn koffer kwam inderdaad als een van de eersten op de band.

Ik dacht dat alleen Jeroen mij op kwam halen, maar hij had nog een heel welkomstcomité aan collega’s bij zich staan. Erg fijn om Jeroen te zien maar ook leuk dat de collega’s er waren! Nog even wat hoognodige boodschapjes gedaan en door naar het huisje gereden. Ik was erg moe van de reis en we zijn op tijd gaan slapen.

Liefs Anouk