Lustig festival 30 juni 2012

15 augustus 2012 - Meerzorg, Suriname

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit het zonnige en warme Suriname. Maar zoals we van jullie horen en op de weerberichten zien dan is het bij jullie nu ook heerlijk weer! Goed om te horen.

Vandaag over een maand precies vertrekken we naar Nederland voor vakantie! We hebben er zin aan! Toch leuk om iedereen weer even te zien en te spreken en de oude vertrouwde omgeving weer te zien. We zijn al lijstjes aan het maken voor dingen die we in NL willen kopen om weer mee te nemen naar SU en wat we willen gaan doen.

We verwachten namelijk dat de weken zo volgepland zitten en voorbij zijn.

Ik(Anouk) had nog beloofd om een verslagje en foto’s te plaatsen van het Lustigfestival van 30 juni, dus bij deze hieronder een verslag en foto's.

Op zaterdag 30 juni zijn we naar het Lustig festival geweest samen met een aantal collega’s/stagiaires van Jeroen zijn werk en wat andere stagiaires(dames) die ook mee waren gevraagd.

Om 17.00uur moesten we bij de steiger in Meerzorg(onze woonplaats) zijn en daar zouden we op een bootje stappen. Jeroen en ik vonden het nou niet echt geschikt weer om te gaan varen, het bliksemde al voor dat we naar de steiger toereden. Bij de steiger het weer nog even aangekeken en het klaarde later op.

Op de boot gestapt en toen kon de boottocht van zeker wel 2,5 uur(zei de bootsman) over de Surinamerivier beginnen naar het festival. Het festival werd op White Beach gehouden.

Onderweg hadden we lekker koude drank mee in de koelbox en chips, dus kwamen niets te kort.

Tijdens de tocht was het mooi om te zien hoe de zon onder ging, super uitzicht! Onderweg moesten alle dames plassen, dus nog even aan wal geweest. Wat een pret was dat. Nergens een toilet te vinden, dus dan maar langs de weg met zijn allen tegelijk in de struiken. Oppassen voor de beestjes/dieren en de brommertjes die langs rijden. Wat een schik dat we hadden!

Weer verder gaan varen, op een geven moment had iedereen het wel gehad naar 1,5 uur varen. Ik keek al op tegen de terug weg, weer zon eind!

Eindelijk tegen 21.00uur konden we van verre de muziek al horen en de gekleurde lampen waren te zien.

We hebben aangelegd op een steiger die meteen bij het grote podium uit kwam. We hadden gewoon 3 uur over de tocht gedaan. Langer als gepland, maar dat kwam door de tegenstroom van de rivier. De terugweg zou sneller gaan.

Gelijk de bewaking erbij, ze moesten eerst checken of we wel via deze kant op het terrein mochten of dat we naar de hoofdingang moesten. Gelukkig mochten we toch door.

Konden gelijk aanschuiven bij het feest. Ook biertentjes van Heineken aanwezig! Verschillende podia met andere muzieksoorten. Veel mensen waren ook aan het relaxen met het water van White Beach. Een erg mooie plek voor een festival en het zag er qua stijl Europees uit(de standjes/podia's enz). De omgeving was gewoon echt tropisch en super mooi!

Hier werd ook gewerkt met muntjes, eten wel met geld betalen.

De eettentjes waren internationaal! We konden van alles krijgen, en ja dan loop ik(Anouk) natuurlijk wel eerst even alle standjes langs voor dat ik een keuze maak wat ik wil eten. Uiteindelijke lekker pasta gehad!

Wat opviel was dat er dance/trance/r&B en Surinaamse muziek werd gedraaid. Gezellig bij het hoofdpodium gestaan waar het erg druk was, rond gelopen over het terrein, lekker pasta gegeten want we hadden inmiddels wel honger gekregen. Wat ook altijd leuk blijft is mensen kijken, dit deden we soms ook vol verbazing.  Wat sommigen toch aantrekken en hoe ze eruit zien. Ik kan daar soms niet bij. Maargoed dat is in Nederland ook. Ze hadden 4 of 5 plekken waar muziek werd gedraaid.  Ik vond het wel leuk, Jeroen opzich ook wel, het is niet echt zijn muzieksmaak. De boot zou om 5.00uur ’s morgens pas terug varen. Dus we hadden nog een lange avond te gaan.

Regelmatig viel de stroom even uit bij sommige kleine podiums, maargoed dit zijn we inmiddels al wel gewend hier in SU(Suriname). Dit gebeurd regelmatig in ons huis(vaak als we aan het werk zijn), of op ons werk zelf. Een paar weken terug hadden we 4 uur lang geen stroom. We waren beiden op het werk. Op mijn werk(Anouk) konden we geen water uit de kraan pakken, dus niet afwassen, geen koelkast, geen wc die doorspoelde, geen computer. Je bent zo afhankelijk in deze tijd van stroom!! Ik begon me ook zorgen te maken over de koelkast/vriezer. Jeroen belde me al om alvast wat dingen te kopen die buiten de koelkast houdbaar waren, want waarschijnlijk hield de stroomuitval nog een paar dagen aan. Mijn werk is midden in de stad en Jeroen zijn werk is ver in de Bush!  Heel veel ouders van kinderen van mijn werk deden al voorzorgsmaatregelen. Het was al eerder voorgekomen. Maar zoals ik al melde ging naar 4 uurtjes de stroom weer aan! Gelukkig! Want anders ook geen laptop(kan niet opladen) en mobiel opladen kon evt in de auto gelukkig. Dat zou wel enorm balen zijn geweest.

Maargoed even verder over het Lustigfestival, ik dwaal af. Uiteindelijk zijn Jeroen, Lieuwe(stagiaire) en ik tegen 02.00 uur weggegaan. Muntjes afgegeven, boot betaald en gaan met die banaan. We hadden het wel gezien. Taxi opgezocht, voor 100 SRD terug naar de stad, prima. Naar euro’s gerekend is dit geen geld voor het eind rijden. Lekker liggen dommelen tijdens de rit. Tegen half 4 waren we thuis en konden we heerlijk slapen. Jeroen sliep al toen hij net op bed lag, helemaal kapot dus!

Uiteindelijk als we terug kijken wel mooi om dit een keer meegemaakt te hebben.

Voor een sfeerimpressie van het hele gebeuren, zie de foto’s!

Ik(Anouk) zal gelijk weer een nieuw verslag plaatsen van afgelopen tijd!

We hopen weer op veel leuke reacties!

Veel leesplezier!

Jeroen en Anouk

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lianne en Wouter:
    15 augustus 2012
    Hoi Jeroen en Anouk!

Leuk om te lezen dat daar ook festivals georganiseerd worden. Een maandje terug was hier de Zwarte Cross.
    Het is inderdaad ook warm en broeierig weer in Nederland. Voor het weekend verwachten ze 30 graden. Kunnen we eindelijk genieten van de zomer, na al die regen!

Leuk dat jullie op vakantie komen in Nederland, een maandje is snel voorbij! Hopelijk tot dan :D

Groetjes Wouter en Lianne