Vakantie Nederland en tripje Rust en Werk

10 oktober 2012 - Meerzorg, Suriname

Hallo allemaal,

Hier heb beloofde berichtje over onze vakantie naar Nederland van 16 september t/m 27 september. Hij is alleen wel een beetje erg lang geworden, dus als je hem gaat lezen dan ga er maar eens goed voor zitten of neem even een pauze tussendoor. Ik houd van uitgebreid , en ik (Anouk)vind het leuk om dit te vertellen.

Op zaterdag 15 september ’s morgens hebben we onze koffers klaargemaakt. Op internet hadden we al gezien dat ons vliegtuig 50 minuten vertraging had. Om 13.30 werden we opgehaald door onze taxi en naar het vliegveld gebracht. Onderweg in de taxi vielen Jeroen en ik beiden al zowat in slaap, de warmte van de felle zon scheen door de ramen naar binnen. Jeroen heeft even liggen dommelen. Naar het vliegveld was een uur en een kwartier rijden, we waren er om 14.45uur. Inchecken, wegen enzovoort. Toen maar gelijk door de douane. Handbagage op de band, schoenen uit, alle metalen dingen af. Ik had een riem door mijn broek en een riem voor de sier om. Dat was toch niet zo handig, des te meer moest ik af doen. Deze keer hoefden de dames en de heren niet apart van elkaar in een kamertje gefouilleerd te worden. In de vertrek hal even wat gedronken, in de winkeltjes gekeken. Surinamers uit Nederland Stouwden hun koffer nog even vol met Surinaamse groente en fruit om mee te nemen, wist niet dat dat mocht. Hier blijkbaar wel, in Nederland mag het niet. Om 16.00uur kwam ons vliegtuig binnen. We konden mooi over de landingsbaan kijken naar hoe de mensen uitstapten, de stewards en stewardessen op de foto gingen enzo.

Om 17.45 konden wij instappen in ons vliegtuig. Rond 18.15/18.30 vertrokken. Onderweg film gekeken en rondjes gelopen door het vliegtuig. Ik wist soms niet meer hoe ik moest zitten in die stoel. Ik had het na 2 uurtjes al wel gezien, maja dan moet je nog 6,5 uur. Met Jeroen ging het beter, die heeft wel een beetje kunnen slapen, en ook film gekeken. Tegen 08.05uur landen we op Schiphol. Bij de bagage band nog lang moeten wachten want er was storing, uiteindelijk pas rond 9.30 vertrokken naar huis. We hadden een huurauto van Jeroens werk, dus konden zelf naar huis rijden. Jeroen reed en moest wel even weer wennen, i.p.v. knipperlicht aan de ruitenwissers aan(in Suriname zitten die dingen andersom) en hij reed  heel even persongelijk aan de andere kant van de weg. Maar de rit is prima verlopen, hij was al weer zo gewend.

Doorgereden naar Jeroen zijn huis. Lekker bij gekletst en gebruncht met Jeroen zijn ouders/zusjes en mijn ouders/Bram en Esmee. Was gezellig en lekker!

Jeroen was op en bleef lekker thuis, ik ben nog met mijn ouders mee geweest naar mijn nichtje haar verjaardag. Ik heb toen gelijk de meeste familieleden al weer gezien, het was gezellig maar ik was echt kapot. 1 of 2 uurtjes gebleven en toen weer naar huis.

Toen begon de werkweek voor de anderen weer. Jeroen en ik moesten beiden maandag en dinsdag naar de tandarts. Ik moest weer nieuwe lenzen en nog naar de apotheek om weer voorraad te halen.

Ilse en Chantal zijn nog gezellig langs geweest bij mij maandag avond, weer bij gekletst en dingen gepland! Jeroen is naar Chiel op de koffie geweest, ook weer bij gekletst.

Ook zijn Jeroen en ik nog samen naar Raalte(dinsdag) en Zwolle(woensdag) geweest om wat kleren voor Jeroen en mij te halen en andere dingen die in Suriname van slechte kwaliteit zijn of die ze niet hebben te halen.

Woensdagavond hadden we een etentje van Jeroen zijn opa en oma hun verjaardag. Ze hadden dit extra uitgesteld zodat we er bij konden zijn. Dit was in liederholthuis. Het was gezellig en leuk om iedereen weer te zien en te spreken.

Donderdagmiddag met mijn moeder boodschappen gedaan en vervolgens gezellig samen thuis. Jeroen was lekker thuis die dag. s’Avonds ben ik gezellig naar Marije geweest, huisje kijken en bijkletsen. Uiteindelijk ging ik pas om 12.30 naar huis, zo gezellig was het haha.. Was wel even wennen om weer met de auto te rijden in NL. Ik deed ook regematig de ruitenwissers aan i.p.v. het knipperlicht.

Vrijdag iedereen van het handbalteam van mijn moeder bij ons thuis. Gezellig bijgezeten en geholpen. ’s Avonds naar de scouting geweest en de Dance Classics. Gezellig om iedereen weer te zien bij de scouting, het was ouderwets gezellig! De Dance Classics was ook leuk, even weer op zijn Nederlands stappen. Hier in Suriname ben ik in de tijd dat ik hier ben 2 keer naar een discotheek geweest. We zitten meer op het terras of in de kroeg. Jeroen is naar een autorally geweest samen met zijn kameraden, dit was ook gezellig!

Zaterdagmorgen met mijn moeder gezellig even bij Lisanne het huisje gekeken en bij gekletst. Zaterdagmiddag bij Chantal en Martin geweest in hun huisje. Ilse en Remco waren er ook gezellig bij. Huisje gekeken, bij gekletst en samen lekker gegeten. Ik had een pastasalade als voorgerecht gemaakt, Chantal had een ovenschotel als hoofdgerecht gemaakt, Ilse had lekker ijs meegenomen voor het toetje. ’s Avonds met Ilse en Remco door naar Eugenie haar verjaardag. Daarna naar Kachel FM, waar we Chantal en Martin ook weer zouden zien. Kachel FM was wel gezellig, Jeroen kwam veel bekenden en oud collega’s tegen. Ik kende weinig mensen en de muziek was niet mijn ding(geheime zender).

Zondagmorgen ben ik nog even naar Zwolle geweest om gezellig wat te drinken met Reneé, een oud collega van mij. Gezellig bij gekletst. Toen weer naar huis waar Jeroen ook nog was, Opa was er gezellig. De buren kwamen ’s avonds gezellig langs, bij gekletst en samen gegeten.

Maandag, beiden een rustig dagje, uitgeslapen en niet zo veel gedaan.

Dinsdag rustig ochtendje, kamer alvast weer opgeruimd. ’s Middags met mama naar Opa geweest en gekeken waar oma lag. Ze heeft een mooi plekje gekregen! ’s Avonds bij opa stamppot zuurkool gegeten samen met Jeroen en liset(oom en tante).  Vervolgens door naar tante Monique om mijn haren te knippen en weer higlights erin te zetten. Dit is weer goed gelukt!  Jeroen was lekker thuis overdag.

Woensdags had ik een dagje met mama, ’s morgens naar Raalte geweest, nog lenzen ophalen en wat shirtjes erbij gekocht voor het werken in Suriname. Het slijt zo snel hier in de wasmachine en je zweet enorm! Daarna door naar Preston Palace in Almelo, lekker relaxen in de Sauna, Turks stoombad, bubbelbad en zwemmen. ’s Avonds het laatste avondje met eigen gezin lekker gegeten en koffer ingepakt.

Donderdag morgen om 06.15uur bij Jeroen thuis zijn om te verzamelen. Met mijn ouders richting schiphol. Ze moesten hun visum op schiphol halen en konden ze ons gelijk uitzwaaien. Gezellig! Waren rond 08.30uur op schiphol, koffers wegbrengen, wat gedronken en gegeten. Vanaf 10.00uur konden we door de douane, zijn toen ook gelijk gegaan. Het vliegtuig vloog een half uur/3 kwartier later als geplant want de bagage klep kregen ze niet dicht. De terug weg ging het in tegenstelling tot de heenweg met mij juist goed, ik heb een beetje kunnen slapen. Met Jeroen ging het nu juist niet goed, hij wist ook niet hoe die moest zitten en kon niet slapen. Hij heeft ook films zitten kijken en muziek geluisterd.

Kwamen tegen 15.30 aan op Zanderij vliegveld, taxi naar huis. De boel uitgepakt en even gerelaxt. ’s Avonds mijn auto weer opgehaald die werd gemaakt.

Jeroen en ik hebben nu beiden dat we hier in Suriname ook de ruitenwissers aan doen i.p.v. het licht. Omdat we net weer de Nederlandse bediening gewend waren. Maargoed dat komt ook wel weer goed.

Voor beiden was onze eerste week week vol aan de bank. Jeroen moest zijn stap werk afmaken was weer enorm druk. En ik had allemaal nieuwe kinderen in de groep. Zelfs teveel, 58 kinderen. Dus mijn groep moest in 3 groepen gesplitst worden.

Van het weekend(zondag) nog met de collega’s naar Plantage Rust en Werk geweest. Moesten om 9.00uur bij een collega zijn. Toen samen doorgereden naar de steiger waar onze boot zou liggen. Met deze boot naar de Plantage gevaren. Daar een krokodil en schildpad vastgehouden. Met een trekker en wagen over de oude plantages (5.000 hectare was het geloof ik)gereden, vroeger werkten de slaven hier. Nu word hier vee gehouden en garnalen gekweekt. Tussendoor wat gedronken en foto’s van de plantage vroeger en de plattegrond van de plantage nu bekeken. We hebben knippa’s geproeft(fruit) die vers voor ons uit de boom waren geplukt, we hebben een zakje mee naar huis gekregen. Je moet de vrucht met je tanden open maken(het is zacht), het bovenste kapje open klappen en dan de vrucht eruit zuigen. Er zit een pit in, maar je kunt het vruchtvlees er af bijten. Het smaakt een beetje naar druif/passievrucht en het is een beetje glibberig. Maar erg lekker!

’s Middag kregen we uitgebreid buffet met nasi, bami, groente/ei, ketjap/chilisaus, kippenbout, het heeft goed gesmaakt. We hebben ook een coco’s drankje geproefd, ik vond het niet zo lekker, het was een beetje flauw. Ook kun je er van aan de racerij raken als je er te veel van drinkt en je maag er niet aan gewend is. Toen heb ik nog wat stekjes bloemen meegenomen, een chinese roos en turkse thee. Per 1 november gaan Jeroen en ik naar een ander huis, ruimer, europees(ook de inrichting). De tuin van het huis is kaal dus ik ben nu stekjes uit de tuin hier aan het halen en planten. Nieuwe hobby voor mij, vind het wel leuk om te doen.  Houd wel van een tuin met gekleurde mooie bloemen.

Vandaag beiden een dagje vrij omdat het een nationale feestdag is, lekker uitgeslapen en nu rustig aan doen. Het is wel erg bewolkt en het rommelt in de lucht. Verder wel lekker warm. We zien wel wat de dag brengt en wat we gaan doen.

Morgenvroeg moet Jeroen even werken in de stad, ik ben de hele dag vrij. We gaan mijn ouders ophalen van het vliegveld, ze komen hier voor 3 weken op vakantie, super leuk! Hebben al wat activiteiten op het programma staan.

Jullie horen binnenkort weer van ons. Maar houd ook facebook in de gaten, hier zet ik elke dag wel een berichtje of soms een foto op.

Liefs Jeroen en Anouk

1. Liset & Jeroen:
    10 oktober 2012
    Stekjes verzamelen... haha dochter van je moeder! :))
  2. Ilse:
    10 oktober 2012
    He! Super leuk om weer wat te lezen ;) Was leuk om je even weer te zien en te spreken!! :D Hele fijne weken straks met je ouders.. Geniet er lekker van!! Spreek je snel weer xxxxx Liefs
  3. Anouk Schuurman:
    10 oktober 2012
    Bedankt voor de reacties! Leuk! Ik vond het ook fijn om even terug te zijn in Nederland, heb een leuke vakantie gehad! Ga zeker genieten van de tijd dat mijn ouders hier zijn, ben benieuwd wat ze er van vinden! We spreken elkaar!
  4. Monique:
    11 oktober 2012
    Leuk je weer even gezien te hebben Anouk. Het was gezellig. Jij en Jeroen heel veel plezier gewenst samen met je (schoon)ouders.... Maak er een gezellige tijd van.
  5. Monique:
    Hoi Anouk en Jeroen.

Fijn om je even weer in Nederland te zien en bij te praten.
    Geniet er enorm van samen met je ouders.
    Heel veel plezier gewenst. paul monique jacyntha thyrza en dinki.
  6. Anouk Schuurman:
    11 oktober 2012
    Bedankt voor de reactie's beide Monique's. Welke Monique is de eerste reactie? Want ik ken meerdere Monique's. We gaan zeker genieten van de tijd dat mijn ouders hier zijn. Ik heb genoten van de vakantie in Nederland. Liefs
  7. Arnold en ria boerkamp:
    11 oktober 2012
    hoi Anouk en Jeroen mooie foto's nu 21.00 uur je ouders al geariveerd? genieten samen groeten Arnold en Ria
  8. Anouk:
    12 oktober 2012
    Hallo Arnold en Ria, gisterenmiddag om 16.05u Surinaamse tyd en 21.05u Nederlandse tyd kwam het vliegtuig aan. Ongeveer een uur later kwamen myn ouders in de aankomsthal. Super leuk dat ze er zyn! Liefs